Ogłoszenia ikonka 17 listopada - koncert cecyliański, kościół MBWW w Dobczycach, godz.18.00

Logo Szkoły Muzycznej w Dobczycach

Herb

Regulamin oceniania nauczycieli

Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 4/2021
Dyrektora Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach
z dnia 11 lutego 2021 r.

Regulamin oceniania nauczycieli
w Szkole Muzycznej I stopnia
w Dobczycach

Podstawa prawna:
• art. 6a Ustawa „Karta nauczyciela” z dnia 26 stycznia 1982 r. (tekst. jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2215)
• Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia3 października 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli szkół artystycznych, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego.

§ 1

  1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa :
    1) szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Muzyczną I stopnia w Dobczycach,
    2) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach,
    3) radzie rodziców – należy przez to rozumieć Radę Rodziców Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach,
    4) nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w imieniu którego działa Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie.

§ 2

  1. Praca nauczyciela z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty, podlega ocenie.
  2. Celem przeprowadzania oceny pracy pracowników pedagogicznych jest:
    1) zwiększenie efektywności pracy i jej jakości poprzez wymianę informacji pomiędzy oceniającym a ocenianym na temat realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 KN oraz w art. 5 ustawy – Prawo oświatowe oraz zadań statutowych szkoły,
    2) ustalenie obszarów kompetencji, które wymagają doskonalenia, między innymi poprzez wymianę informacji pomiędzy oceniającym a ocenianym na temat poziomu wykonywania obowiązków,
    3) zebranie informacji potrzebnych do planowania doskonalenia zawodowego nauczyciela,
    4) kształtowanie właściwych postaw pracowników, w szczególności z zakresu etyki zawodowej nauczyciela,
    5) dostarczenie informacji zwrotnej nauczycielowi o jakości jego pracy.
  3. Ocena pracy nauczyciela stanowi podstawę do podejmowania decyzji kadrowych, a w szczególności:
    1) przyznawania dodatku motywacyjnego zgodnie z regulaminem wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Dobczyce,
    2) przyznawania nagród i wyróżnień,
    3) przygotowania wewnątrzszkolnego planu doskonalenia nauczycieli
  4. Ocena pracy nauczyciela dotyczy stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela oraz w art. 5 ustawy – Prawo oświatowe w zakresie wszystkich obszarów działalności szkoły (zadania statutowe szkoły).
  5. Na ocenę pracy nauczyciela nie mogą mieć wpływu jego przekonania religijne, poglądy polityczne, a także odmowa wykonania polecenia służbowego jeżeli wynikała ona z uzasadnionego przekonania, że polecenie było sprzeczne z dobrem ucznia albo dobrem publicznym.

§ 3

  1. Ocenie pracy, na zasadach określonych w Regulaminie, podlegają wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole, niezależnie od formy nawiązania stosunku pracy z pracodawcą i wymiaru realizowanych godzin w ramach pensum.
  2. Ocena pracy nauczyciela może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania poprzedniej oceny lub oceny dorobku zawodowego.
  3. Ocena pracy nauczyciela może być dokonana z inicjatywy dyrektora szkoły, albo na wniosek:
    1) nauczyciela,
    2) organu nadzoru pedagogicznego,
    3) organu prowadzącego szkołę,
    4) rady rodziców.
  4. Dyrektor szkoły jest obowiązany dokonać oceny pracy nauczyciela w okresie nie dłuższym niż:
    1) 3 miesiące od dnia złożenia wniosku przez nauczyciela o ocenę pracy,
    2) 3 miesiące od dnia powiadomienia nauczyciela o rozpoczęciu dokonywania oceny pracy, jeśli ta ocena jest dokonywana z inicjatywy dyrektora szkoły

§ 4

  1. Gdy ocena pracy nauczyciela jest dokonywana z inicjatywy dyrektora lub na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę, rady rodziców, dyrektor niezwłocznie powiadamia nauczyciela, w formie pisemnej, o rozpoczęciu procedury oceniania jego pracy (załącznik nr 1).
  2. Przy dokonywaniu oceny pracy nauczyciela dyrektor:
    1) ma obowiązek zasięgnięcia opinii Rady Rodziców,
    2) może zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego,
    3) może na wniosek nauczyciela lub z własnej inicjatywy zasięgnąć opinii właściwego doradcy metodycznego, a w przypadku jego braku innego nauczyciela dyplomowanego lub mianowanego uczącego tego samego przedmiotu.
  3. Opinie, o których mowa w ust. 2 są wyrażane w formie pisemnej, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy nauczyciela (załącznik nr 2). Opinie zawierają uzasadnienie, a nieprzedstawienie ich nie wstrzymuje dokonywania oceny pracy nauczyciela.
  4. Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym:
    1) ocena wyróżniająca,
    2) ocena bardzo dobra,
    3) ocena dobra,
    4) ocena negatywna.
  5. Nauczyciel, po ustaleniu oceny pracy otrzymuje kartę oceny pracy (załącznik nr 4) zawierającą ocenę pracy, jej uzasadnienie oraz pouczenia wniesienia odwołania albo wniosku o ponowne ustalenie ocen.
  6. Oceny pracy dyrektora szkoły oraz nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora szkoły, oraz nauczyciela pełniącego w zastępstwie obowiązki dyrektora szkoły przez okres co najmniej 6 miesięcy, dokonuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

§ 5

  1. Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje:
    1) nauczycielowi – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
    2) dyrektorowi oraz nauczycielowi, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora oraz nauczycielowi pełniącemu w zastępstwie obowiązki dyrektora przez okres co najmniej 6 miesięcy – prawo złożenia wniosku o ponowne ustalenie oceny jego pracy do organu, który tę ocenę ustalił.
  2. Dyrektor szkoły przekazuje odwołanie od oceny pracy nauczyciela do organu sprawującego nadzór pedagogiczny w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania odwołania i dołącza pisemne w postaci papierowej odniesienie się do zarzutów podniesionych w odwołaniu.
  3. Odwołanie albo wniosek o ponowne ustalenie oceny pracy rozpatruje zespół oceniający powołany przez organ sprawujący nadzór.
  4. Zespół oceniający rozpatruje odwołanie od oceny pracy po uprzednim wysłuchaniu nauczyciela, który złożył odwołanie. Organ nadzoru pedagogicznego nie później niż 5 dni roboczych przed terminem posiedzenia zespołu oceniającego, na którym nauczyciel ma być wysłuchany, zawiadamia nauczyciela o posiedzeniu. Niestawienie się nauczyciela, mimo prawidłowego zawiadomienia nie wstrzymuje rozpatrywania odwołania i wydania rozstrzygnięcia.
  5. Rozstrzygnięcia zespołu oceniającego są podejmowane zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej 2/3 członków zespołu.
    W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zespołu.
  6. Rozstrzygnięcia zespołu sporządza się w wersji papierowej, które zawiera uzasadnienie i podpis przewodniczącego zespołu.
  7. Organ, który ustalił ocenę w terminie 30 dni od dnia otrzymania odwołania albo wniosku o ponowne ustalenie oceny pracy przez zespół oceniający:
    1) podtrzymuje ocenę pracy dokonaną przez dyrektora albo,
    2) uchyla ocenę pracy dokonaną przez dyrektora oraz ustala nową ocenę pracy albo,
    3) uchyla ocenę pracy dokonaną przez dyrektora oraz przekazuje sprawę do ponownego ustalenia oceny pracy, jeżeli została ona dokonana z naruszeniem prawa.
  8. Ocena ustalona przez organ w drodze odwołania jest sporządzona na piśmie, zawiera uzasadnienie i jest ostateczna.
    .
    § 6
  9. Dyrektor konstruuje treść oceny na podstawie obserwacji, zgromadzonych materiałów min: certyfikatów, świadectw, zaświadczeń potwierdzających ukończone formy doskonalenia zawodowego, kopii dyplomów, potwierdzających osiągnięcia uczniów, sprawozdań, dokumentacji innowacji pedagogicznych, programów nauczania itp.), opinii Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego
  10. Ocenę pracy ustala się po zapoznaniu nauczyciela z jej projektem (załącznik nr 3) oraz wysłuchaniu jego uwag i zastrzeżeń. Nauczyciel może zgłosić swoje uwagi i zastrzeżenia do projektu oceny pracy również w formie pisemnej, w terminie 5 dni roboczych od dnia zapoznania się z projektem oceny.
  11. Na wniosek nauczyciela przy zapoznawaniu go z projektem oceny pracy i wysłuchaniu jego uwag i zastrzeżeń, może być obecny przedstawiciel wskazanej przez nauczyciela zakładowej organizacji związkowej.
  12. Nauczyciel, po ustaleniu oceny jego pracy, otrzymuje oryginał Karty Oceny Pracy (załącznik nr 4), zawierającą:
    1) imię (imiona) i nazwisko nauczyciela,
    2) datę urodzenia,
    3) miejsce zatrudnienia i zajmowane stanowisko,
    4) staż pracy pedagogicznej,
    5) stopień awansu zawodowego,
    6) wykształcenie,
    7) datę dokonania ostatniej oceny pracy,
    8) stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w §4 ust. 4 niniejszego regulaminu,
    9) uzasadnienie oceny pracy,
    10) datę dokonania oceny pracy
    11) podpis osoby dokonującej oceny pracy,
    12) pouczenie o terminie i trybie wniesienia odwołania od oceny pracy.
  13. Kopię karty oceny pracy włącza się do akt osobowych nauczyciela.

§ 7

  1. Dyrektor dokonując oceny pracy nauczyciela uwzględnia w szczególności następujące dziedziny aktywności:
    1) warsztat pracy nauczyciela:
    a) poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
    b) prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych wynikających ze statutu szkoły, zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach i czynności powierzonych przez dyrektora w danym roku szkolnym,
    2) zaangażowanie zawodowe nauczyciela:
    a) uzyskiwane wyniki w pracy w zakresie nauczania;
    b) uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły;
    c) udział w pracach zespołów/komisji;
    d) podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki;
    e) pobudzanie inicjatyw uczniów, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem;
    f) współpraca z rodzicami,
    3) aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym lub działalności artystycznej;
    a) podnoszenie lub zdobywanie nowych kwalifikacji;
    b) udział w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego;
    c) dzielenie się wiedzą i doświadczeniem – szkolenie w ramach prac rady pedagogicznej i zespołów nauczycielskich, prowadzenie zajęć otwartych,
    4) działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb;
    a) organizacja pracy z uczniem zdolnym;
    b) pomoc uczniom o specyficznych trudnościach edukacyjnych i wychowawczych,
    5) kultura osobista oraz przestrzeganie porządku pracy:
    a) punktualność, kultura i poprawność języka;
    b) pełne wykorzystanie czasu lekcji;
    c) właściwe prowadzenie dokumentacji.
  2. Szczegółowe kryteria poszczególnych ocen pracy nauczyciela:

1) ocenę wyróżniającą otrzymuje nauczyciel, który:

Dziedzina
aktywności
nauczyciela
Kryteria oceny Ocena wyróżniająca

I.
Warsztat pracy nauczyciela

Poprawność merytoryczna                                i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych                                  i opiekuńczych.    Stosuje różnorodne metody nauczania i wychowania. Poszukuje nowatorskich form i metod, wprowadza innowacje pedagogiczne. Twórczo odnosi się do realizacji podstawy programowej. Dokonuje ewaluacji pracy – przyjmuje postawę autorefleksji w oparciu                o informacje zwrotną uzyskana od uczniów, kolegów, nadzoru pedagogicznego i rodziców.
Prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych wynikających ze statutu szkoły zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach i czynności powierzonych przez dyrektora                                   w danym roku szkolnym.    Realizuje powierzone mu zadania planowe, twórczo je modyfikując, bierze udział  w planowaniu pracy szkoły. Chętnie wykonuje zadania  dodatkowe oraz prace na rzecz szkoły.

II. Zaangażowanie zawodowe nauczyciela Uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły. Wyróżnia się sprawną organizacją imprez, uroczystości szkolnych i wycieczek. Organizuje zajęcia pozalekcyjne służące rozwojowi zainteresowań uczniów oraz zagospodarowaniu ich czasu wolnego.
Uzyskiwane wyniki w pracy w zakresie nauczania Osiąga znaczące wyniki w pracy z uczniami. Uczniowie biorą udział w konkursach o różnym zasięgu uzyskując nagrody i wyróżnienia.
Udział w pracach sekcji, komisji i zespołów nauczycielskich. Przewodniczy zespołowi lub inicjuje jego spotkania, przedstawia do akceptacji własne opracowania.
Podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki. Wykorzystuje posiadaną wiedzę i osiąga sukcesy w przezwyciężaniu trudności dydaktycznych lub wychowawczych oraz rozwija zainteresowania i uzdolnienia uczniów. Motywuje ich do twórczego rozwiązywania problemów. Prowadzi działania mające na celu zapobieganie i zwalczanie przejawów patologii społecznej wśród uczniów. Samodzielnie podejmuje próby rozwiązywania problemów w razie potrzeby zwraca się o pomoc do właściwych instytucji. Podejmuje działania na rzecz promocji szkoły w środowisku lokalnym.
Pobudzanie inicjatyw uczniów, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem. Rozpoznaje potrzeby uczniów. Zna sytuację życiową i materialną wychowanków. Samodzielnie rozwiązuje problemy wychowawcze. Organizuje pomoc dla uczniów będących w trudnej sytuacji materialnej, pochodzących z rodzin ubogich lub patologicznych. Stara się efektywnie oddziaływać na kształtowanie właściwego środowiska wychowawczego uczniów.
Współpraca z rodzicami.
Organizuje udział rodziców w życiu szkoły. Rozwija formy współdziałania rodziców ze szkołą.

III.
Aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym Podnoszenie lub zdobywanie nowych kwalifikacji. Wykazuje stałą troskę o doskonalenie zawodowe oraz dąży do uzyskania nowych kwalifikacji.
Udział w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego. Proponuje tematykę szkoleń. Bierze czynny udział w organizowanych formach doskonalenia zawodowego.
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem – szkolenie w ramach prac rady pedagogicznej i zespołów nauczycielskich, prowadzenie zajęć otwartych. Opracowuje tematy i przeprowadza szkolenia w ramach prac rady pedagogicznej lub prac zespołów nauczycielskich. Prowadzi zajęcia otwarte. Chętnie dzieli się wiedzą i doświadczeniem. Udziela aktywnej pomocy w adaptacji zawodowej młodych nauczycieli, prowadzi praktyki studenckie.

IV.
Działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb Organizacja pracy z uczniem zdolnym. Poszukuje nowych tematów i form zajęć wychodząc naprzeciw zainteresowaniom uczniów. Systematycznie przygotowuje uczniów do uczestnictwa w konkursach, zawodach, przeglądach i festiwalach, jego uczniowie osiągają znaczące sukcesy. Posiada udokumentowane osiągnięcia w pracy z uczniami uzdolnionymi.
Rozwija zainteresowania i uzdolnienia uczniów w ramach działalności pozalekcyjnej oraz wdrażania ich do samokształcenia.
Pomoc uczniom o specyficznych trudnościach edukacyjnych i wychowawczych. Prowadzi indywidualizację pracy na zajęciach. Systematycznie współpracuje z rodzicami i PPP w celu dostrzeżonych u uczniów trudności edukacyjnych lub wychowawczych. Posiada udokumentowane osiągnięcia w pracy z uczniem mającym trudności w nauce. Podejmuje skuteczne próby wywoływania pozytywnych zmian w postawach uczniów.

V.
Przestrzeganie porządku pracy
Punktualność. Jest punktualny i wymaga punktualności od uczniów. Sumiennie pełni dyżury w określonych wydarzeniach szkolnych
Kulturę i poprawność języka. Odznacza się wysoką kultura osobistą, twórczą postawą wpływa mobilizująco na pozostałych nauczycieli. Prezentuje postawę szacunku wobec współpracowników i przełożonych.
Pełne wykorzystanie
czasu lekcji. Wzorowo gospodaruje czasem lekcji , zawsze jest przygotowany do realizacji zajęć obowiązkowych i dodatkowych.
Właściwe prowadzenie dokumentacji. Wykazuje doskonałą znajomość programu nauczania, podstawy programowej i aktów prawnych niezbędnych do opracowania szkolnych dokumentów.
Terminowo i rzetelnie prowadzi dokumentacje szkolną. Jest ona wyczerpującym źródłem informacji o uczniu – jego postępach i zachowaniu.

2) ocenę bardzo dobrą otrzymuje nauczyciel, który:

Dziedzina
aktywności
nauczyciela
Kryteria oceny Ocena bardzo dobra

I.
Warsztat pracy nauczyciela

Poprawność merytoryczna                                i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych                                  i opiekuńczych.    Stosuje różnorodne metody nauczania i wychowania. Korzysta z nowatorskich form i metod pracy. Starannie realizuje podstawę programową. Podejmuje ewaluację własnej pracy w oparciu o informację zwrotną uzyskaną od uczniów, nadzoru pedagogicznego i rodziców.
Prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych wynikających ze statutu szkoły zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach i czynności powierzonych przez dyrektora                                   w danym roku szkolnym.    Wywiązuje się starannie z powierzonych mu zadań wynikających z rocznego przydziału czynności. Podejmowane przez siebie działania nauczyciel umie modyfikować. Bierze udział  w planowaniu pracy szkoły. Chętnie wykonuje, albo włącza się w zadania  dodatkowe oraz prace na rzecz szkoły.

II. Zaangażowanie zawodowe nauczyciela Uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły. Jest sprawnym organizatorem imprez, uroczystości szkolnych i wycieczek. Organizuje zajęcia dodatkowe, przygotowujące do konkursów sprzyjające rozwojowi uczniów oraz właściwemu zagospodarowaniu czasu wolnego.
Uzyskiwane wyniki w pracy w zakresie nauczania Osiąga co najmniej bardzo dobre wyniki w pracy z uczniami. Uczniowie biorą udział w konkursach o zasięgu szkolnym, regionalnym zdobywając nagrody i wyróżnienia, a w przesłuchaniach CEA uzyskują wysoką punktację.
Udział w pracach sekcji, komisji i zespołów nauczycielskich Jest przewodniczącym lub członkiem szkolnej komisji, albo zespołu nauczycieli. Jest aktywnym członkiem sekcji, do której przynależy, zgłasza własne propozycje działań.
Podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki. Posiadana wiedza i umiejętności pedagogiczne nauczyciela sprzyjają osiąganiu sukcesów uczniów. Nauczyciel pomaga dzieciom w przezwyciężaniu trudności dydaktycznych lub wychowawczych oraz rozwija zainteresowania i uzdolnienia uczniów. Motywuje podopiecznych do twórczego działania. Podejmuje próby wdrażania działań mających na celu zapobieganie i przeciwdziałanie patologii społecznej wśród uczniów. Podejmuje próby rozwiązywania problemów, a w razie potrzeby zwraca się o pomoc do właściwych instytucji. Swoją postawą i działaniami promuje szkołę w środowisku lokalnym.
Pobudzanie inicjatyw uczniów, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem. Nauczyciel rozpoznaje indywidualne potrzeby uczniów. Stara się poznać sytuację życiową i materialną wychowanków. Problemy wychowawcze są przez nauczyciela samodzielnie rozwiązywane. Umie pozyskać osoby i instytucje do pomocy dla uczniów będących w trudnej sytuacji materialnej, pochodzących z rodzin ubogich lub patologicznych.
Współpraca z rodzicami.
Organizuje udział rodziców w życiu szkoły, którzy chętnie włączają się w różne przedsięwzięcia i inicjatywy szkolne.

III.
Aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym Podnoszenie lub zdobywanie nowych kwalifikacji. Podejmuje doskonalenie zawodowe podnosząc swoje kompetencje pedagogiczne, które potrafi wykorzystać w swej pracy zawodowej.
Udział w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego. Bierze czynny udział w organizowanych, wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego.
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem – szkolenie w ramach prac rady pedagogicznej i zespołów nauczycielskich, prowadzenie zajęć otwartych. Zdobytym doświadczeniem zawodowym dzieli się z innymi nauczycielami w ramach egzaminów, przesłuchań. W zebraniach rady pedagogicznej zabiera merytoryczny głos w kwestiach dotyczących spraw edukacyjno-wychowawczych. Prowadzi zajęcia otwarte. Udziela pomocy w adaptacji zawodowej młodych nauczycieli, albo prowadzi praktyki studenckie albo jest opiekunem stażów.

IV.
Działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb Organizacja pracy z uczniem zdolnym. Zdobyte doświadczenie zawodowe wykorzystuje w rozbudzaniu zamiłowań i zainteresowań uczniów. Chętnie, systematycznie przygotowuje uczniów do uczestnictwa w konkursach, przeglądach i festiwalach. Jego uczniowie osiągają sukcesy, które potrafi udokumentować.
Dla uczniów szczególnie uzdolnionych prowadzi dodatkowe zajęcia, organizuje audycje i koncerty oraz wdrażania ich do samodzielnej wytrwałej pracy.
Pomoc uczniom o specyficznych trudnościach edukacyjnych i wychowawczych. Indywidualizuje pracę na lekcji dostosowując metody i formy pracy do indywidualnych potrzeb i predyspozycji uczniów. Współpracuje z rodzicami i PPP w celu minimalizowania dostrzeżonych u uczniów trudności edukacyjnych lub wychowawczych. Potrafi udokumentować osiągnięcia w pracy z uczniem mającym trudności w nauce. Skutecznie działa we wprowadzaniu pozytywnych zmian w postawach uczniów.

V.
Przestrzeganie porządku pracy
Punktualność. Jest punktualny i wymaga punktualności od uczniów.
Kulturę i poprawność języka. Cechuje go wysoka kultura osobista. Twórcza postawa pedagoga wpływa mobilizująco na pozostałych nauczycieli. Prezentuje postawę szacunku wobec współpracowników i przełożonych.
Pełne wykorzystanie
czasu lekcji. Nauczyciel przykładnie gospodaruje czasem lekcji i zawsze jest do nich przygotowany.
Właściwe prowadzenie dokumentacji. Nauczyciel bardzo dobrze zna program nauczania, podstawę programową i niezbędne akty prawne wykorzystywane do opracowania dokumentów wewnątrzszkolnych.
Dokumentacja przebiegu nauczania jest prowadzona bardzo starannie i jest ona wyczerpującym źródłem informacji o uczniu i jego postępach edukacyjnych

3) ocenę dobrą otrzymuje nauczyciel, który:

Dziedzina
aktywności
nauczyciela
Kryteria oceny Ocena dobra

I.
Warsztat pracy nauczyciela

Poprawność merytoryczna                                i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych                 i opiekuńczych. Zna  i prawidłowo dobiera metody, osiągając zaplanowane cele. Wprowadza metody aktywizujące uczniów. Jest zawsze przygotowany do zajęć. Prawidłowo planuje swoje działania i systematycznie realizuje założenia programowe. Potrafi dokonać samooceny.
Prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych wynikających ze statutu szkoły zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach i czynności powierzonych przez dyrektora                                   w danym roku szkolnym.    Realizuje powierzone mu zadania, osiąga dobre wyniki. 

II. Zaangażowanie zawodowe nauczyciela Uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły. Przygotowuje i organizuje uroczystości szkolne (imprezy kulturalne, wypoczynkowe, sportowe).
Uzyskiwane wyniki w pracy w zakresie nauczania Motywuje uczniów do udziału w konkursach. Uczniowie biorą udział w konkursach o różnym zasięgu uzyskując nagrody i wyróżnienia.
Udział w pracach sekcji, komisji i zespołów nauczycielskich. Uczestniczy w pracach zespołów nauczycielskich. Realizuje indywidualnie lub zespołowo określone zadania zgodnie z planem. Zgłasza na posiedzeniach zespołu swoje wnioski i spostrzeżenia
Podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki. Umiejętnie wykorzystuje wiedzę w procesie wychowawczym. Indywidualizuje proces nauczania i wymagania względem uczniów. Aktualizuje wiedzę uczniów i monitoruje efekty w kształtowaniu u nich określonych umiejętności. Poprzez przykładne prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych, udział z zespołem klasowym w ważnych wydarzeniach szkoły dba o pozytywny jej wizerunek.
Pobudzanie inicjatyw uczniów, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem. Zna warunki rodzinne uczniów, posiadaną wiedzę wykorzystuje w swej pracy pedagogiczno – opiekuńczo -wychowawczej. Dostrzega problemy, podejmuje działania w celu ich rozpoznania i próbuje je rozwiązać korzystając z pomocy osób i instytucji do tego upoważnionych. Wie do kogo zwrócić się z prośbą o organizacje pomocy uczniom będącym w trudnej sytuacji.
Współpraca z rodzicami.
Utrzymuje kontakty z rodzicami oraz prowadzi pedagogizację rodziców.

III.
Aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym Podnoszenie lub zdobywanie nowych kwalifikacji. Systematycznie się dokształca, uczestniczy w różnych formach doskonalenia zawodowego.
Udział w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego. Uczestniczy w organizowanych szkoleniach WDN, nabyte umiejętności wykorzystuje w swej pracy zawodowej.
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem – szkolenie w ramach prac rady pedagogicznej i zespołów nauczycielskich, prowadzenie zajęć otwartych. Dzieli się swoja wiedza i doświadczeniami w ramach prac zespołów nauczycielskich, prowadzi zajęcia otwarte dla nauczycieli i praktykantów.
IV.
Działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb Organizacja pracy z uczniem zdolnym. W ramach zajęć nauczanego przedmiotu prowadzi zajęcia służące poszerzaniu zainteresowań uczniów (wykraczające poza obowiązujący program nauczania). Przygotowani przez niego uczniowie biorą udział w konkursach, zawodach i festiwalach.
Pomoc uczniom o specyficznych trudnościach edukacyjnych i wychowawczych. Dostosowuje wymagania do możliwości rozwojowych i potrzeb uczniów. Organizuje pomoc uczniom mającym trudności w nauce lub zachowaniu.

V.
Przestrzeganie porządku pracy
Punktualność. Punktualnie rozpoczyna i kończy zajęcia zgodnie z planem lekcji.
Kulturę i poprawność języka. Jest taktowny, zdyscyplinowany, sprawiedliwy i koleżeński, umie współżyć otoczeniem. Postawa etyczna i zawodowa nauczyciela oraz jego kultura osobista nie budzi zastrzeżeń.
Pełne wykorzystanie czasu lekcji. Planuje zajęcia i umiejętnie wykorzystuje czas przeznaczony na ich realizację.
Właściwe prowadzenie dokumentacji. Zna niezbędne w pracy pedagogicznej akty prawne i korzysta z nich przy tworzeniu i prowadzeniu dokumentów szkolnych. Respektuje zalecenia dyrekcji w zakresie prowadzenia dokumentacji.

4) ocenę negatywną otrzymuje nauczyciel, który:

Dziedzina
aktywności
nauczyciela
Kryteria oceny Ocena negatywna

I.
Warsztat pracy nauczyciela

Poprawność merytoryczna                                i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych                 i opiekuńczych. Popełnia błędy metodyczne i merytoryczne na zajęciach. Niewłaściwie dobiera formy i metody pracy (ogranicza się do stosowania jednolitych metod nauczanie) , nie osiąga założonych celów.  Ma ciągle problemy z planowaniem i realizacją założeń programowych. Nie podejmuje refleksyjnej oceny własnych działań pedagogicznych, nie dostrzega uchybień i nieprawidłowości w swej pracy. Uchyla się od wypełniania arkusza oceny własnej pracy.
Prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych wynikających ze statutu szkoły zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach i czynności powierzonych przez dyrektora                                   w danym roku szkolnym.    Nie realizuje podstawowych obowiązków wynikających z ustawy o systemie oświaty oraz Karty Nauczyciela. Nie  terminowo wywiązuje się                         z powierzonych zadań lub odmawia ich wykonania.

II. Zaangażowanie zawodowe nauczyciela Uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły. Odmawia prowadzenia zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania uczniów bez podania przyczyn. Nie prowadzi innych form dodatkowej działalności.
Uzyskiwane wyniki w pracy w zakresie nauczania Sporadycznie motywuje uczniów do udziału w konkursach. Uczniowie są bierni. Dzieci nie biorą udziału w uroczystościach szkolnych. Nauczyciel nie prowadzi audycji klasowych.
Udział w pracach sekcji, komisji i zespołów nauczycielskich. Sporadycznie uczestniczy i nie angażuje się w prace zespołów nauczycielskich.
Podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki. Nie planuje pracy i nie przygotowuje się do zajęć. Nie stosuje indywidualizacji nauczania i nie stwarza sytuacji zaciekawiających uczniów. Nie jest zainteresowany rozwojem szkoły i jej promowaniem w środowisku.
Pobudzanie inicjatyw uczniów, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem. Nie przejawia zainteresowania środowiskiem wychowawczym ucznia. Bagatelizuje problemy wychowawcze i nie przejawia zainteresowania zespołem klasowym. Nie podejmuje prób udzielania pomocy uczniom będącym w trudnej sytuacji. Nie nawiązuje współpracy z instytucjami działającymi na rzecz dobra dziecka.
Współpraca z rodzicami.
Nie wykazuje należytej troski o właściwą współpracę z rodzicami.

III.
Aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym Podnoszenie lub zdobywanie nowych kwalifikacji. Nie uczestniczy w formach doskonalenia zawodowego i nie dba o podnoszenie swoich kwalifikacji.
Udział w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego. Sporadycznie i niechętnie uczestniczy w szkoleniach WDN. Nie dostrzega potrzeby podnoszenia sprawności swoich działań pedagogicznych.
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem – szkolenie w ramach prac rady pedagogicznej i zespołów nauczycielskich, prowadzenie zajęć otwartych. Nie dzieli się wiedzą z innymi nauczycielami. Nie usprawiedliwia nieobecności na posiedzeniach rady pedagogicznej.
IV.
Działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb Organizacja pracy z uczniem zdolnym. Nie rozwija zainteresowań uczniów nawet podczas zajęć obowiązkowych.
Pomoc uczniom o specyficznych trudnościach edukacyjnych i wychowawczych. Traktuje uczniów przedmiotowo. Nie dostrzega lub nie podejmuje działań mających na celu pomoc uczniom o specyficznych trudnościach edukacyjnych i wychowawczych

V.
Przestrzeganie porządku pracy
Punktualność. Nie dba o punktualność własną i uczniów. Często spóźnia się na zajęcia.
Kulturę i poprawność języka. Odznacza się niskim poziomem kultury osobistej. Jego zachowania są sprzeczne z zasadami etyki. Ma lekceważący stosunek do innych, w tym podważa autorytet przełożonych. Postawa nauczyciela budzi zastrzeżenia i powoduje skargi środowiska szkolnego.
Pełne wykorzystanie czasu lekcji. Nie respektuje zasady właściwego wykorzystania czasu zajęć.
Właściwe prowadzenie dokumentacji. Nie zna i nie przestrzega podstawowych aktów prawnych z zakresu oświaty. Ma rażące braki w prowadzeniu na bieżąco obowiązującej dokumentacji.

Dobczyce, dnia 11 lutego 2021 r. ………………………
(pieczątka i podpis dyrektora)

Załącznik nr 1 do „Regulaminu
oceniania nauczycieli Szkoły Muzycznej I stopnia
w Dobczycach”

…………………………………………… ……………………………………………
(pieczęć szkoły) (miejscowość i data)

SM – 111- …/21

Pani/Pan*
…………………………………………………..
(imię i nazwisko nauczyciela)

…………………………………………………
(zajmowane stanowisko)

Zawiadomienie o wszczęciu procedury oceny pracy

Na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia
3 października 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli szkół artystycznych, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz. U. z 2019 r. Poz. 1906), informuję, że w dniu………………… rozpocznę procedurę oceny Pani/Pana* pracy z własnej inicjatywy // na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny // organu prowadzącego szkołę // rady rodziców*.

                        ……………………………………….
                           (pieczęć i podpis dyrektora placówki)

POUCZENIE
Informuję o przysługującym Pani/Panu* prawie do złożenia wniosku o:
• zasięgnięcie opinii właściwego doradcy metodycznego na temat Pani/Pana* pracy;
• obecność przedstawiciela wskazanej zakładowej organizacji związkowej przy zapoznawaniu Pani/Pana z projektem oceny pracy.

Otrzymałem/Otrzymałam*:

………………………………………
(data i podpis nauczyciela)

  • niepotrzebne skreślić

Załącznik nr 2 do „Regulaminu
oceniania nauczycieli Szkoły Muzycznej I stopnia
w Dobczycach”

…………………………………………… ……………………………………………
(pieczęć szkoły) (miejscowość i data)

SM – 111- …/21

Rada Rodziców Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach

Na podstawie art. 6a ust.5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215) zawiadamiam o dokonywanej ocenie pracy Pani/Pana …………………………, nauczyciela …………………………………………………………
(podać nazwę instrumentu)
Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach

Równocześnie informuję, że na opinię Państwa w sprawie oceny pracy Pani/Pana …………………….. oczekuję do dnia ……………………………………… r.

W przypadku nie dotrzymania powyższego terminu, jestem zobowiązany ustalić ocenę pracy bez uwzględniania Państwa opinii.

                 ………………………………………….
                                                                                                                             Podpis dyrektora

Załącznik nr 3 do „Regulaminu
oceniania nauczycieli Szkoły Muzycznej I stopnia
w Dobczycach”

…………………………………………… ……………………………………………
(pieczęć szkoły) (miejscowość i data)

SM – 111- …/21

KARTA OCENY PRACY
(projekt)

  1. Imię (imiona) i nazwisko nauczyciela: ………………………..
  2. Data urodzenia : ……………………………………..
  3. Miejsce zatrudnienia i zajmowane stanowisko: Szkoła Muzyczna I stopnia w Dobczycach – nauczyciel.
  4. Staż pracy pedagogicznej: ……………………..
  5. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel ……………………….
  6. Wykształcenie : …………………………………………………..
  7. Data dokonania ostatniej oceny pracy: ……………………………….
  8. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 ustawy – Karta Nauczyciela – …………………
  9. Uzasadnienie oceny pracy:
    …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. . …………………………………………………… ……………………………………………………
    (data) (podpis ocenianego) (data) (podpis oceniającego)

Załącznik nr 4 do „Regulaminu
oceniania nauczycieli Szkoły Muzycznej I stopnia
w Dobczycach”

…………………………………………… ……………………………………………
(pieczęć szkoły) (miejscowość i data)

SM – 111- …/21

KARTA OCENY PRACY

  1. Imię (imiona) i nazwisko nauczyciela: ………………………..
  2. Data urodzenia : ……………………………………..
  3. Miejsce zatrudnienia i zajmowane stanowisko: Szkoła Muzyczna I stopnia w Dobczycach – nauczyciel.
  4. Staż pracy pedagogicznej: ……………………..
  5. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel ……………………….
  6. Wykształcenie : …………………………………………………..
  7. Data dokonania ostatniej oceny pracy: ……………………………….
  8. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 ustawy – Karta Nauczyciela – …………………
  9. Uzasadnienie oceny pracy:
    …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… .
  10. Data dokonania oceny pracy:…………………………………………………………………… .
  11. Pouczenie: na podstawie art. 6a ust. 9 Ustawy „Karta Nauczyciela” z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215).
    Od ustalonej oceny pracy przysługuje nauczycielowi prawo wniesienia odwołania/złożenia wniosku o ponowne ustalenie oceny pracy – w terminie 5 dni roboczych od dnia jej doręczenia.
    Z przysługującym mi prawem zostałem(am) zapoznany(a). …………………………………………………… ……………………………………………………
    (data) (podpis ocenianego) (data) (podpis oceniającego)
Nasi partnerzy i sponsorzy
Skip to content