23.12.24 r.- 06.01.25 r. - zimowa przerwa świąteczna
Program wychowawczo-profilaktyczny
Szkoła Muzyczna I stopnia w Dobczycach, ul Szkolna 43, 32-410 Dobczyce
Szkolny program
wychowawczo-profilaktyczny
SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA W DOBCZYCACH
w roku szkolny 2022/2023
„W wychowaniu chodzi właśnie o to,
ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem…..”
( Jan Paweł II 1980 r)
SPIS TREŚCI
CZEŚĆ I. TEORETYCZNA
I. Podstawy ogólne programu wychowawczo-profilaktycznego str. 3
- Wstęp str. 3
- Podstawa prawna str. 4
- Charakterystyka szkoły i środowiska lokalnego str. 5
3a.Struktura wewnętrzna szkoły str. 5
3b Kadra szkoły str. 5
3c.Baza szkolna str. 6
3d. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym str. 6 - Misja i wizja szkoły str. 6
4a. Misja szkoły str. 6
4b. Wizja szkoły str. 7 - Sylwetka absolwenta str. 7
- Wartości ważne dla społeczności szkoły str. 8
- Powinności wychowawcze pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych
oraz innych uczestników programu str. 8 - Ogólne założenia programu oraz cele strategiczne i szczegółowe str. 11
CZĘŚĆ II. PRAKTYCZNA (zmienna)
II. Plan wychowawczo-profilaktyczny na rok szkolny 2022/2023 str. 12
- Wnioski z ewaluacji Programu wychowawczo-profilaktycznego
w roku szkolnym 2021/2022 str. 12 - Priorytety wychowawcze CEA na rok szkolny 2022/2023 str. 12
- Diagnoza aktualnych potrzeb i zagrożeń szkoły str.12
- Cele Planu Profilaktyczno-wychowawczego na rok szkolny 2022/2023 str. 13
- Harmonogram działań str. 13
6.Ewaluacja programu str. 15
III. AUTORZY PROGRAMU str. 15
IV. BIBLIOGRAFIA str.16
V. ZATWIERDZENIE PROGRAMU str. 17
CZEŚĆ I. TEORETYCZNA
I. Podstawy ogólne programu wychowawczo-profilaktycznego
- Wstęp
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Muzycznej I stopnia w Dobczycach opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
• wyników ewaluacji (wewnętrznej),
• wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
• spostrzeżeń nauczycieli i rodziców dotyczących wcześniejszego programu wychowawczego realizowanego w latach 2011-2018 ,
• innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
• powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
• zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
• respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
• współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
• współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
• inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).
- Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r., nr 78, poz.483).
- Konwencja o Prawach Dziecka (Dz.U. z 1991 r., nr 120, poz. 526).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583, 1116, 1700 i 1730 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 oraz Dz.U. z 2022 r. poz. 935, 1116, 1700, 1730 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. 1995, nr 10, poz. 55 z późn. zm.).
- Ustawa z 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U.2020.0.2050 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. 2005, nr 180, poz. 1493 z późn. zm.).
- Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.U.2021.0.1249 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2017 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2017–2022 (Dz.U. 2017, poz. 458).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r., poz. 1449 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2018 r., poz. 214 z póżn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 14 sierpnia 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego (Dz.U. z 2019 r., poz. 1637 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1247 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 października 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki w szkołach artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne (Dz.U. 2017, poz. 2058 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 z późn. zm).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1743 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 5 listopada 2014 r. w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz.U. z 2014 r., poz. 1646 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2003, nr 6, poz. 69 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 sierpnia 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. 2016, poz. 1375 z późn. zm.).
- Charakterystyka szkoły i środowiska lokalnego
Szkoła Muzyczna I stopnia w Dobczycach jest szkołą publiczną, której organem prowadzącym jest samorząd Gminy i Miasta Dobczyce. Gmina Dobczyce znajduje się w powiecie myślenickim w województwie małopolskim. Organem nadzorującym jest Centrum Edukacji Artystycznej. Placówka jest szkołą bez pionu ogólnokształcącego, dlatego zajęcia odbywają się w godzinach popołudniowych od godziny 13.00 do 21.00. Szkoła Muzyczna I stopnia rozpoczęła swoją działalność 1 września 2009r.
3a.Struktura wewnętrzna szkoły
Obecne w Szkole Muzycznej I stopnia uczy się 129 uczniów w dwóch cyklach: sześcioletnim i czteroletnim Placówka oferuje naukę gry na 14 różnych instrumentach: skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas, flet poprzeczny, obój, klarnet, saksofon, trąbka, puzon, gitara, fortepian, akordeon oraz perkusja. Oprócz z zajęć z instrumentu głównego uczniowie uczestniczą w takich zajęciach jak:
- rytmika i kształcenie słuchu (w klasach I-III sześcioletniego cyklu nauczania)
- audycje muzyczne, kształcenie słuchu, chór lub zespół instrumentalny (w klasach IV-VI sześcioletniego cyklu nauczania oraz w klasach II-IV cyklu czteroletniego);
- fortepian dodatkowy (w klasach V-VI cyklu sześcioletniego oraz III-IV cyklu czteroletniego, nie dotyczy to uczniów grających na fortepianie)
Uczniowie klasy I czteroletniego cyklu uczestniczą w zajęciach instrumentu głównego oraz kształcenia słuchu.
Uczniowie mają również zajęcia z akompaniatorem. Nie dotyczy to uczniów grających na fortepianie, gitarze i akordeonie.
Ramowy plan nauczania Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach wynika bezpośrednio z Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
3b Kadra szkoły
Obecnie w placówce zatrudnionych jest 25 nauczycieli. Dwóch nauczycieli jest na urlopach wychowawczych. 10 posiada stopień awansu dyplomowany, 8 mianowany, 5 kontraktowy, 2 nauczycieli jest na stażu a jeden z nich jest zatrudniony na zgodzie ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w związku z niepełnymi kwalifikacjami. W szkole nie ma stanowiska wicedyrektora ani kierownika sekcji.
Większość nauczycieli to czynni instrumentaliści, którzy oprócz pracy w szkole koncertują po całym świecie, współpracując m.in. z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej czy Polish Art Philharmonic. Profesjonalizm oraz zaangażowanie nauczycieli oraz sprzyjająca atmosfera przyczyniają się do wielu sukcesów uczniów w konkursach organizowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej, konkursach ogólnopolskich oraz międzynarodowych.
3c.Baza szkolna
Szkoła Muzyczna I stopnia w Dobczycach znajduję się w budynku Regionalnego Centrum Oświatowo-Sportowego im. Burmistrza Marcina Pawlaka. W obiekcie skupione są cztery instytucje działające w branży dydaktyczne, kulturalnej i sportowej, takie jak:
• Miejsko Gminny Ośrodek Kultury i Sportu,
• Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II nr 2
• Szkoła Muzyczna I Stopnia,
• Miejska Biblioteka Publiczna
Szkoła Muzyczna posiada 7 odrębnych sal lekcyjnych oraz sekretariat znajdujący się na II piętrze budynku oraz 2 sale po stronie Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu (salę perkusyjną i salę fortepianową). Placówka korzysta również z kilku sal lekcyjnych Szkoły Podstawowej nr 2. Szkoła w swoim wyposażeniu posiada: 3 fortepiany, 1 fortepian hybrydowy (cyfrowy), 4 pianina, 3 pianina cyfrowe oraz całą bazę instrumentów strunowych i dętych oraz bogato wyposażoną salę perkusyjną m. in. w takie instrumenty jak: ksylofon, marimba, wibrafon, kotły i wiele innych. W swej ofercie szkoła posiada możliwość wypożyczenia instrumentów dla uczniów.
Dodatkowo placówka wyposażona jest w dwie tablice multimedialne, znajdujące się w salach do nauki przedmiotów ogólnomuzycznych.
3d. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym
Szkoła Muzyczna I stopnia w Dobczycach ścisłe współpracuje z instytucjami działającymi na terenie Gminy i Miasta Dobczyce. Do najliczniejszych można zaliczyć oprawy muzyczne różnych uroczystości gminnych takich jak: obchody 3 maja, 11 listopada, wspólne kolędowanie „W cztery świata strony”.
W 2015 roku Szkoła Muzyczna I stopnia w Dobczycach została laureatem konkursu „Małopolska szkoła z pasją” otrzymując pierwszą nagrodę. Od 7 lat współpracuje również z Muzeum Narodowym w Krakowie odział Dom Jan Matejki, organizując cykliczne koncerty pt. „Muzykowanie u Matejków”. Szkoła jest organizatorem Dni Muzykowania Zespołowego i Rodzinnego, Ogólnopolskiego konkursu gitarowego „Młodzi czarodziej gitary” oraz Regionalnego konkursu z kształcenia słuchu, rytmiki i audycji muzycznych”. Placówka od 10 lat współpracuje również ze szkołą muzyczną CJD z Versmold (Niemcy). Owocem tej współpracy był wspólny koncert w Sukiennicach Koncert zorganizowano z okazji obchodów „Roku Jana Matejki,180. rocznicy urodzin i 125. rocznicy śmierci artysty oraz 120. rocznicy ekspozycji w Domu Jana Matejki w Muzeum Narodowym w Krakowie.
- Misja i wizja szkoły
„W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem…..”
( Jan Paweł II 1980 r)
Wychowanie w szkole – to mądre towarzyszenie uczniowi na drodze jego rozwoju i stwarzanie mu wartościowego środowiska wychowawczego – to formowanie jego osobowości”
4a. Misja szkoły
Misją szkoły jest rozwijanie talentu u dzieci uzdolnionych muzycznie. Zwiększenie ich szans edukacyjnych poprzez indywidualne traktowanie, stosowanie aktywizujących metod nauczania oraz nowoczesnych programów. Umuzykalnianie i wykształcenie wrażliwości muzycznej, popularyzacja dobrej i wartościowej muzyki, wyzwolenie twórczej inicjatywy, nauczanie zasad zdrowej konkurencji to główne cele dydaktyczne. Stworzenie możliwości prezentowania własnych umiejętności organizując audycje, koncerty, festiwale i konkursy
4b. Wizja szkoły
Szkoła jest: - Demokratyczna,
- Bezpieczna,
- Przyjazna,
- Kreatywna,
- Umożliwiająca wszechstronny rozwój,
- Kontynuująca najszlachetniejsze, sprawdzone tradycje, w której będzie miejsce dla tolerancji, kultu nauki, wysokich wymagań oraz wzajemnego szacunku.
Wypracowanie przez dyrektora, kadrę nauczycielską, rodziców i uczniów wspólnie zasad nauczania i wychowania. Stworzenie atmosfery wzajemnej życzliwości i przyjaźni połączonej jednocześnie z konsekwencją wymagań i systematyczną pracą.
Naszym celem jest przygotowanie ucznia do podejmowania odpowiedzialnych decyzji oraz wyposażenie go w taki zasób wiadomości i umiejętności, który pozwoli mu na samodzielną realizację marzeń i zamierzeń w przyszłym kształceniu
- Sylwetka absolwenta
Uczeń: - szanuje dziedzictwo kulturowe swojego i innych narodów;
- przestrzega zasad kultury, etyki i prawa autorskiego;
- posiada wiedzę niezbędną do rozwijania gry na instrumencie i do świadomego uczestnictwa w życiu muzycznym;
- zna i stosuje zasady dotyczące występów publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem zachowania i stroju;
- wykazuje wrażliwość artystyczną w kreatywnym realizowaniu zadań;
- rozwija pasję muzyczną poprzez podejmowanie inicjatyw artystycznych;
- publicznie prezentuje swoje dokonania;
- podczas gry na instrumencie prawidłowo operuje aparatem gry;
- czyta nuty ze zrozumieniem, potrafi wykonać a vista proste utwory muzyczne;
- wykorzystuje wiedzę ogólnomuzyczną oraz umiejętności niezbędne do zrozumienia
i wykonywania utworów; - świadomie wykorzystuje słuch muzyczny w działaniach praktycznych;
- realizuje wskazówki wykonawcze ze zrozumieniem;
- ocenia jakość wykonywanych zadań;
- pracuje w zespole pod nadzorem osoby odpowiedzialnej za realizację projektu oraz bierze współodpowiedzialność za efekt tej pracy;
- integruje się i współpracuje z członkami zespołu;
- buduje relacje oparte na zaufaniu;
- wykazuje się w działaniu aktywną postawą;
- organizuje swoją indywidualną pracę;
- systematycznie rozwija swoje umiejętności;
- wykorzystuje technologię informacyjną i komunikacyjną;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest przygotowany do kontynuowania nauki;
- potrafi skutecznie radzić sobie ze stresem, w szczególności z tremą.
Absolwent szkoły muzycznej I st. jest:
1) aktywny: posiada zainteresowania, pasje jest twórczy, wykazuje się samodzielnością, ciekawy świata, korzysta z różnych źródeł informacji ,posiada wiedzę do rozwoju gry na instrumencie i świadomego uczestnictwa w życiu muzycznym oraz wykorzystuje zdobytą wiedzę;
2) odpowiedzialny: umie samodzielnie rozwiązywać problemy, podejmuje działania i przewiduje ich konsekwencje, podejmuje działania wynikające z rozwijania pasji muzycznej
3) otwarty: potrafi uważnie słuchać, rozmawiać umie współpracować w grupie, prezentuje swój punkt widzenia i szanuje poglądy innych;
4) optymistą: pozytywnie patrzy na świat, lubi siebie i innych;
5) tolerancyjny: szanuje inne rasy i nacje oraz ich poglądy, jest wrażliwy na potrzeby drugiego człowieka,
6) świadomy swoich praw i praw innych ludzi: zna swoją wartość, swoje prawa, zna i respektuje prawa innych
Absolwent szkoły umie:
a) adaptować się do nowych sytuacji życiowych,
b) eksponować swoje dobre, mocne strony,
c) wyrażać własne opinie,
d) bronić swoich racji, przestrzegając dobrych obyczajów, kultury i tolerancji,
e) pracować w grupie.
- Wartości ważne dla społeczności szkoły
- kultura osobista – zachowanie się zgodnością i szacunkiem dla drugiego człowieka (wyrażona przez postawę, słowa, strój, dbałość o estetykę pomieszczeń itp.),
- pozytywne nastawienie wobec innych, życzliwość,
- odpowiedzialność za drugiego człowieka,
- wrażliwość na krzywdę innych ludzi,
- dążenie do budowania więzi między pokoleniami ( uczeń – nauczyciel, dzieci – rodzice, rodzice – nauczyciele),
- tolerancja i szacunek wobec ludzi o innych poglądach,
- miłość i szacunek do Ojczyzny,
- szacunek dla nauki i pracy,
- zdolność do samodzielnego myślenia, szacunek dla prawdy,
- odporność na negatywne wpływy różnych patologicznych zjawisk społecznych oraz środków masowego przekazu (umiejętność właściwego ich wykorzystania i wartościowania)
- Powinności wychowawcze pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych oraz innych uczestników programu
Struktura oddziaływań wychowawczych
Dyrektor Szkoły:
• stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
• sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły;
• inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów;
• stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły;
• współpracuje z Radą Rodziców oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań, współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Dobczycach;
• nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły;
• nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
Rada Pedagogiczna:
• uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
• opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców,
• uczestniczy w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
Nauczyciele:
Zadania skierowane do nauczycieli:
• zwracanie uwagi na kulturalną postawę ucznia,
• podnoszenie poczucie wartości uczniów i dążenie do wypracowania przez nich umiejętności podejmowania odpowiedzialnych decyzji oraz wyznaczania sobie celów i konsekwentnego dążenia do ich realizacji,
• uczenie poprawnej komunikacji i współpracy w grupie uczniów,
• utrzymywanie współpracy z rodzicami i wspieranie ich w wychowaniu
• prowadzenie na bieżąco dokumentacji szkolnej ( dzienniki lekcyjne, arkusz ocen itp.)
• organizowanie sytuacji wychowawczych ( np. wycieczki, koncerty)
• doskonalenie umiejętności wychowawczych ( rady szkoleniowe, warsztaty)
• współpraca z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczenie w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
• reakcja na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
• reakcja na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
• przestrzeganie obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
• rozmowa z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
• wsparcie zainteresowań i rozwoju osobowego ucznia.
Samorząd Uczniowski:
• inspiruje i organizuje życie kulturalne uczniów szkoły, działalność oświatową, sportową oraz rozrywkową zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
• uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
• współpracuje z Radą Pedagogiczną,
• prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących ,
• reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
• propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
• dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
• może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
Rodzice
- W pracy wychowawczej dyrektor szkoły i nauczyciele wspierają rodziców w realizacji ich zadań wychowawczych.
- Zasady współpracy szkoły z rodzicami oparte są na wzajemnej życzliwości i realizowane są poprzez wspólne planowanie działań, wspólne rozwiązywanie problemów, rzetelne przekazywanie informacji, wzajemne zaufanie.
Zadania skierowane do rodziców:
• uczestniczenie w życiu szkoły,
• uczestniczenie w zebraniach rodziców oraz zawiadamianie nauczycieli o nieobecnościach uczniów,
• zainteresowanie postępami dziecka,
• ponoszenie odpowiedzialności za zniszczenia dokonane przez dzieci,
• dbałość rodzica o higienę osobistą i wygląd dziecka w szkole,
• psychoedukacja dla rodziców ( spotkania z psychologiem),
• współtworzenie szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
• uczestniczenie w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
• uczestniczenie w zebraniach z rodzicami organizowanych przez szkołę,
• zasięganie informacji na temat swoich dzieci w szkole,
• współpraca z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
• dbanie o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów.
Rada Rodziców uczestniczy w opracowaniu podstawowej dokumentacji szkoły, uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
Pracownicy niepedagogiczni szkoły
Zadania niepedagogicznych pracowników szkoły
• wspierają procesy wychowawcze w codziennym funkcjonowaniu uczniów w szkole,
• monitorują zachowanie uczniów w szkole,
• monitorują bezpieczeństwo ucznia podczas pobytu w szkole,
• informują Dyrektora Szkoły o negatywnych zrachowaniach uczniów w szkole i wypadkach na terenie szkoły,
• promują postawy oparte o przyjęte uniwersalne wartości.
W naszej szkole nauczyciel jest przede wszystkim wychowawcą i dlatego:
- dostrzega i odkrywa indywidualność dziecka
- traktuje ucznia z życzliwością, szacunkiem i zrozumieniem
- uczy go rzetelnie pracować, być samodzielnym, uczciwym i odpowiedzialnym
- poprzez swoje inspirujące działanie zachęca dziecko do pracy nad sobą
- wspiera jego rozwój muzyczny, zachęca do różnych form muzykowania i kontaktu z innymi rodzajami sztuki
- jest dobrym wzorem do naśladowania
- zna i stosuje nowoczesne sposoby działania wychowawczego.
Nauczyciel przedmiotu głównego:
a) prowadzi we współdziałaniu z psychologiem rozmowy i konsultacje dla rodziców,
b) dąży w swojej pracy do integracji klasy, sprawuje opiekę wychowawczą nad powierzonymi mu uczniami szkoły poprzez tworzenie warunków wspomagających ich rozwój i przygotowuje uczniów do życia w rodzinie i w społeczeństwie,
c) poznaje warunki życia i nauki swoich wychowanków,
d) uczy pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości,
e) realizuje w toku pracy wychowawczej treści i cele programowe programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
f) koordynuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną w swojej klasie
- Ogólne założenia programu oraz cele strategiczne i szczegółowe.
Celem Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest praca wychowawcza w oparciu o realizację obowiązkowego programu zajęć artystycznych, gdzie umuzykalnienie staje się podstawowym środkiem wspomagającym ucznia i jego rodziców w procesie wychowawczym. Nadrzędnym celem jest nauczenie wychowanków systematyczności, odpowiedzialności, profesjonalizmu, przezwyciężania własnych słabości i radzenia sobie zarówno z sukcesem, jak i niepowodzeniem, wyrobienie i rozwinięcie wrażliwości emocjonalnej i estetycznej niezbędnej w prawidłowym pełnieniu ról zawodowych i społecznych
Cele wychowawcze realizowane są w takich obszarach rozwojowych ucznia, jak:
a) rozwój artystyczny, poprzez wspieranie osobowości twórczej i motywowanie do aktywności muzycznej i różnych form muzykowania;
b) rozwój psychiczny (intelektualny i emocjonalny), poprzez rozszerzanie sfery poznawczej, zainteresowań, budowanie odporności psychicznej, radzenie sobie z tremą, dbanie o higienę zdrowia psychicznego;
c) rozwój duchowy, poprzez ukazanie muzyki jako ważnego przejawu życia duchowego i religijnego, promowanie wartości etycznych i moralnych;
d) rozwój społeczny, poprzez budowanie dobrych relacji uczeń-nauczyciel-rodzic, rozwijanie postaw prospołecznych, kulturotwórczych, ekologicznych, obywatelskich
Cele profilaktyczne realizowane są w następujących obszarach:
a) rozwój fizyczny, poprzez promowanie zdrowego stylu życia, profilaktyki zdrowotnej, ćwiczeń rehabilitacyjnych zmniejszających przeciążenia powstające w trakcie gry na instrumencie;
b) profilaktyka zagrożeń, poprzez przeciwdziałanie uzależnieniom od nikotyny, alkoholu, narkotyków, substancji psychoaktywnych, cyberprzestrzeni oraz przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej i przemocy w rodzinie;
Program wychowawczo-profilaktyczny obejmuje również swoim zasięgiem nauczycieli i rodziców, w tym zawiera: a) rozwijanie kompetencji psychologicznych i wychowawczych nauczycieli, poprzez organizację szkoleń, warsztatów, udziały w projektach i programach ogólnopolskich; b) pedagogizację rodziców, poprzez organizację spotkań, warsztatów, włączanie do projektów szkolnych.
CZĘŚĆ II. PRAKTYCZNA (zmienna)
PLAN WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY NA ROK SZKOLNY 2022/2023
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
• wyników ewaluacji programu za rok 2021/2022 (wewnętrznej),
• priorytetów wychowawczych CEA na rok szkolny 2022/2023;
• diagnozy do programu wychowawczo-profilaktycznego aktualnych potrzeb i zagrożeń szkoły,
• wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
• innych dokumentów ważnych dla szkoły.
- Wnioski z ewaluacji Programu wychowawczo-profilaktycznego w roku szkolnym 2021/2022:
Założenia Programu wychowawczo-profilaktycznego w roku szkolnym 2021/2022 zostały zrealizowane zgodnie z harmonogramem. Realizacja programu przynosi zamierzone efekty wychowawczo-profilaktyczne. - Priorytety wychowawcze CEA na rok szkolny 2022/2023:
- Opieka psychologiczno-pedagogiczna przed i podczas występów artystycznych uczniów.
- Przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, aspołecznych i przemocowych wśród uczniów szkół artystycznych i ich rodzin.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb
- Diagnoza aktualnych potrzeb i zagrożeń szkoły
Z przeprowadzonych ankiet wśród uczniów Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach wynika, że poczucie bezpieczeństwa w szkole jest wysokie – na poziomie 98,5%. Uczniowie nie spotykają się z ryzykownym zachowaniem innych uczniów, poza odosobnionymi sytuacjami (tylko 3 ankietowanych uczniów wskazało na ryzykowne zachowania rówieśników: wyzwiska, popchnięcie). Zdecydowana większość uczniów nie widzi potrzeby zwiększenia bezpieczeństwa w szkole.
Wśród uczniów cyklu 6-letniego większość z nich (75,5%) lubi występy publiczne, a wśród uczniów cyklu 4-letniego mniej niż połowa (46,6%). Większość uczniów wie jak radzić sobie z tremą, problem z tym ma 32% uczniów cyklu 6-letniego i 25% uczniów cyklu 4-letniego.
Należy zatem podjąć działania w celu nabycia przez uczniów umiejętności radzenia sobie z tremą w czasie publicznych występów, poprzez organizację warsztatów ze specjalistami w tej dziedzinie oraz organizację audycji i koncertów w szkole i poza nią, które pozwolą uczniom na wypracowanie własnych technik radzenia sobie ze stresem. Zaleca się stale zwracać uwagę na poszanowanie drugiego człowieka i jego uczuć. - Cele Planu wychowawczo-profilaktycznego na rok szkolny 2022/2023
- Zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość
- Promowanie zdrowego stylu życia.
- Rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych. Profilaktyka ryzyka uzależnień od środków psychotropowych, narkotyków, dopalaczy, alkoholu i nikotyny oraz przeciwdziałanie przemocy.
- Eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej.
- Uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z tremą.
- Zwiększenie obycia estradowego wśród uczniów.
- Rozwój kompetencji kluczowych.
- Harmonogram działań
- Opieka psychologiczno-pedagogiczna przed i podczas występów artystycznych uczniów.
cele: wspieranie prawidłowego rozwoju i zdrowia psychicznego, wyrażającego się w radości i poczuciu sensu zaangażowania w aktywność artystyczną, kształtowanie adekwatnej samooceny, mobilizowanie do aktywności estradowej.
wydarzenia i inne formy realizacji (I semestr):
• Uniwersytet III wieku – koncert inauguracyjny
• Ślubowanie uczniów klas I
• VII Festiwal Zespołów Rodzinnych
• Koncert w kościele parafialnym w Dobczycach z okazji św. Cecylii
• Szkolny konkurs „Jeden z dziesięciu”
• Koncert kolęd
wydarzenia i inne formy realizacji (II semestr):
• koncert wiosenny (rekrutacyjny)
• audycje rekrutacyjne w placówkach oświatowych na terenie gminy
• audycje klasowe
• szkolny koncert końcoworoczny
wydarzenia i inne formy realizacji (cały rok szkolny):
• wspólne wyjazdy na koncerty i wycieczki tematyczne
• tematyczna gazetka szkolna
• oprawa imprez okolicznościowych (Urząd Gminy i Miasta Dobczyce, Stowarzyszenia, Biblioteka, Uniwersytet III wieku, MGOKiS itp.)
• szkolenie Rady Pedagogicznej na temat wspierania psychologicznego uczniów przed, w trakcie i po występach - Przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, aspołecznych i przemocowych wśród uczniów szkół artystycznych i ich rodzin.
cele: profilaktyka zagrożeń
wydarzenia i inne formy realizacji (cały rok szkolny):
• ankiety diagnostyczne
• tematyczna gazetka szkolna
• pogadanki nauczycieli z uczniami na temat bezpieczeństwa w szkole oraz umiejętności rozpoznawania sytuacji i zachowań ryzykownych
• zapoznanie z dokumentami szkolnymi dotyczącymi znajomości praw i obowiązków ucznia
• tematyczny koncert wiosenny
• w razie potrzeby utworzenie „indywidualnej teczki ucznia” (nauczyciele instr. głównego) - Ewaluacja programu
Program wychowawczo-profilaktyczny poddany będzie monitorowaniu i ewaluacji corocznie, której celem jest: - Uzyskanie informacji o przebiegu realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Uzyskanie informacji o efektach realizacji programu.
- Uzyskanie rzetelnej, obiektywnej informacji na temat sytuacji wychowawczej w szkole.
- Modyfikacja zadań i działań wychowawczo-profilaktycznych.
- Opracowania programu poprawy efektywności działań.
Narzędzia ewaluacji:
• obserwacja (wychowawcy klas)
• ankiety dla uczniów, rodziców
• wywiad (Dyrektor Szkoły, Rada Rodziców, Uczniowie, Nauczyciele)
• analiza dokumentów
III. AUTORZY PROGRAMU:
mgr Agnieszka Tyrała – nauczyciel Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach
mgr Barbara Knapczyk – nauczyciel Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach
mgr Karolina Vogt-Grybisz – nauczyciel Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach
mgr Kazuko Tsuji – nauczyciel Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach
Podpisy autorów programu:
mgr Agnieszka Tyrała ………………………………………………………………..
mgr Barbara Knapczyk ……………………………………………………………….
mgr Karolina Vogt-Grybisz ……………………………………………………………
mgr Kazuko Tsuji ……………………………………………………………
IV. BIBLIOGRAFIA
- Bezpieczna szkoła zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów Ministerstwo Edukacji Narodowej Warszawa 2020
- U. Bissinger-Ćwierz, Raport: Jakość programów wychowawczych oraz szkolnych programów profilaktyki realizowanych w szkolnictwie artystycznym w roku szkolnym 2019/2020. CEA, Lublin 2013, dostęp: https://cea-art.pl/poradnictwo/RAPORT_jakosc_programow.pdf
- U. Bissinger-Ćwierz, Profilaktyka uzależnień w szkolnictwie artystycznym – podsumowanie ogólnopolskiego projektu CEA. Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne CEA, nr 3, Warszawa 2015, dostęp: https://cea-art.pl/pub/z_3_caly_m.pdf
- U. Bissinger-Ćwierz, Psychopedagogiczne metody pracy z uczniem najmłodszym oraz uczniem ryzyka dysleksji w szkole muzycznej. Poradnik dla nauczycieli klas instrumentalnych zawierający ponad 50 ćwiczeń i zabaw wspomagających grę na instrumencie. CEA, Warszawa 2016, dostęp: https://cea-art.pl/pub/Psychopedagogiczne_metody_pracy.pdf
- J. Borowik Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego ORE https://www.ore.edu.pl/2018/10/dzialania-wychowawczo-profilaktyczne-a-diagnoza-potrzeb-srodowiska-szkolnego/
- D. Macander, Metody i sposoby prowadzenia diagnozy w szkole i placówce oświatowej [w:] M. Konopczyński, J. Borowik i in., Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki oświatowej. ORE, Warszawa 2017, dostęp: https://www.ore.edu.pl/2017/05/program-wychowawczo-profilaktyczny/
- E. Sokołowska, Model monitoring-interwencja-profilaktyka-promocja w pracy z uczniem zdolnym. Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne CEA, nr 1, Warszawa 2013, dostęp: https://cea-art.pl/pub/Zeszyty%20Psychologiczno-Pedagogiczne%20CEA%20- %20Zeszyt%20nr%201.pdf
- J. Śmieszchalska, Profilaktyka dolegliwości wynikających ce specyfiki gry na instrumentach muzycznych – nowe wyzwanie dla nauczycieli. Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne CEA, nr 3, Warszawa 2015, dostęp: https://cea-art.pl/pub/z_3_caly_m.pdf
- M. Wieczorek, Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki. ORE, Warszawa 2018, dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/922/Program+wychowaczo-profilaktyczny+krok+po+kroku.pdf
- B. Wojtanowska-Janusz, Realizacja programów wychowawczych na przykładzie szkół muzycznych bez pionu ogólnokształcącego w regionie lubelskim. Zeszyty Psychologiczno- Pedagogiczne CEA, nr 3, Warszawa 2015, dostęp: https://cea-art.pl/pub/z_3_caly_m.pdf
- B. Wojtanowska-Janusz, Rola wsparcia psychologicznego w budowaniu odporności psychicznej uczniów szkół muzycznych. Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne CEA, nr 4, Warszawa 2017, dostęp: https://cea-art.pl/pub/CEA-z-4-maly.pdf 30
- A. Wojtaszek, Profilaktyka i higiena głosu w muzycznej edukacji dzieci i młodzieży. Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne CEA, nr 3, Warszawa 2015, dostęp: https://cea-art.pl/pub/z_3_caly_m.pd
V. ZATWIERDZENIE PROGRAMU
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach na rok szkolny 2022/2023 został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach Uchwałą nr 2/2022/23 z dnia 26 września 2022r.
………….……………….. …………………………………………….….
Data Przewodniczący Rady Rodziców
Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach na rok szkolny 2022/2023 został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach Uchwałą nr 8/2022/23 z dnia 27 września 2022r.
………….……………….. …………………………………………….….
Data Przewodniczący Rady Pedagogicznej
Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach
Zatwierdzam Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach na rok szkolny 2022/2023 do realizacji
………….……………….. …………………………………………….….
Data PODPIS DYREKTORA SZKOŁY