Ogłoszenia ikonka 17 listopada - koncert cecyliański, kościół MBWW w Dobczycach, godz.18.00

Logo Szkoły Muzycznej w Dobczycach

Herb

Program wychowawczo-profilaktyczny

Szkoła Muzyczna I stopnia w Dobczycach, ul Szkolna 43, 32-410 Dobczyce

Szkolny program
wychowawczo-profilaktyczny

SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA W DOBCZYCACH

w roku szkolny 2022/2023

„W wychowaniu chodzi właśnie o to,
ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem…..”
( Jan Paweł II 1980 r)

SPIS TREŚCI
CZEŚĆ I. TEORETYCZNA
I. Podstawy ogólne programu wychowawczo-profilaktycznego str. 3

  1. Wstęp str. 3
  2. Podstawa prawna str. 4
  3. Charakterystyka szkoły i środowiska lokalnego str. 5
    3a.Struktura wewnętrzna szkoły str. 5
    3b Kadra szkoły str. 5
    3c.Baza szkolna str. 6
    3d. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym str. 6
  4. Misja i wizja szkoły str. 6
    4a. Misja szkoły str. 6
    4b. Wizja szkoły str. 7
  5. Sylwetka absolwenta str. 7
  6. Wartości ważne dla społeczności szkoły str. 8
  7. Powinności wychowawcze pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych
    oraz innych uczestników programu str. 8
  8. Ogólne założenia programu oraz cele strategiczne i szczegółowe str. 11

CZĘŚĆ II. PRAKTYCZNA (zmienna)
II. Plan wychowawczo-profilaktyczny na rok szkolny 2022/2023 str. 12

  1. Wnioski z ewaluacji Programu wychowawczo-profilaktycznego
    w roku szkolnym 2021/2022 str. 12
  2. Priorytety wychowawcze CEA na rok szkolny 2022/2023 str. 12
  3. Diagnoza aktualnych potrzeb i zagrożeń szkoły str.12
  4. Cele Planu Profilaktyczno-wychowawczego na rok szkolny 2022/2023 str. 13
  5. Harmonogram działań str. 13
    6.Ewaluacja programu str. 15
    III. AUTORZY PROGRAMU str. 15
    IV. BIBLIOGRAFIA str.16
    V. ZATWIERDZENIE PROGRAMU str. 17

CZEŚĆ I. TEORETYCZNA
I. Podstawy ogólne programu wychowawczo-profilaktycznego

  1. Wstęp
    Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Muzycznej I stopnia w Dobczycach opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
• wyników ewaluacji (wewnętrznej),
• wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
• spostrzeżeń nauczycieli i rodziców dotyczących wcześniejszego programu wychowawczego realizowanego w latach 2011-2018 ,
• innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
• powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
• zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
• respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
• współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
• współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
• inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).

  1. Podstawa prawna:
  2. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r., nr 78, poz.483).
  3. Konwencja o Prawach Dziecka (Dz.U. z 1991 r., nr 120, poz. 526).
  4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.).
  5. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583, 1116, 1700 i 1730 z późn. zm.).
  6. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 oraz Dz.U. z 2022 r. poz. 935, 1116, 1700, 1730 z późn. zm.).
  7. Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. 1995, nr 10, poz. 55 z późn. zm.).
  8. Ustawa z 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231 z późn. zm.).
  9. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U.2020.0.2050 z późn. zm.).
  10. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. 2005, nr 180, poz. 1493 z późn. zm.).
  11. Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r. (Dz.U.2021.0.1249 z późn. zm.).
  12. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2017 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2017–2022 (Dz.U. 2017, poz. 458).
  13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r., poz. 1449 z późn. zm.).
  14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2018 r., poz. 214 z póżn. zm.).
  15. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 14 sierpnia 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego (Dz.U. z 2019 r., poz. 1637 z późn. zm.).
  16. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1247 z późn. zm.).
  17. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 października 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki w szkołach artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne (Dz.U. 2017, poz. 2058 z późn. zm.).
  18. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591 z późn. zm.).
  19. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 z późn. zm).
  20. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1743 z późn. zm.).
  21. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 5 listopada 2014 r. w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz.U. z 2014 r., poz. 1646 z późn. zm.).
  22. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2003, nr 6, poz. 69 z późn. zm.).
  23. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 sierpnia 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. 2016, poz. 1375 z późn. zm.).
  24. Charakterystyka szkoły i środowiska lokalnego
    Szkoła Muzyczna I stopnia w Dobczycach jest szkołą publiczną, której organem prowadzącym jest samorząd Gminy i Miasta Dobczyce. Gmina Dobczyce znajduje się w powiecie myślenickim w województwie małopolskim. Organem nadzorującym jest Centrum Edukacji Artystycznej. Placówka jest szkołą bez pionu ogólnokształcącego, dlatego zajęcia odbywają się w godzinach popołudniowych od godziny 13.00 do 21.00. Szkoła Muzyczna I stopnia rozpoczęła swoją działalność 1 września 2009r.

3a.Struktura wewnętrzna szkoły
Obecne w Szkole Muzycznej I stopnia uczy się 129 uczniów w dwóch cyklach: sześcioletnim i czteroletnim Placówka oferuje naukę gry na 14 różnych instrumentach: skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas, flet poprzeczny, obój, klarnet, saksofon, trąbka, puzon, gitara, fortepian, akordeon oraz perkusja. Oprócz z zajęć z instrumentu głównego uczniowie uczestniczą w takich zajęciach jak:

  • rytmika i kształcenie słuchu (w klasach I-III sześcioletniego cyklu nauczania)
  • audycje muzyczne, kształcenie słuchu, chór lub zespół instrumentalny (w klasach IV-VI sześcioletniego cyklu nauczania oraz w klasach II-IV cyklu czteroletniego);
  • fortepian dodatkowy (w klasach V-VI cyklu sześcioletniego oraz III-IV cyklu czteroletniego, nie dotyczy to uczniów grających na fortepianie)
    Uczniowie klasy I czteroletniego cyklu uczestniczą w zajęciach instrumentu głównego oraz kształcenia słuchu.
    Uczniowie mają również zajęcia z akompaniatorem. Nie dotyczy to uczniów grających na fortepianie, gitarze i akordeonie.
    Ramowy plan nauczania Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach wynika bezpośrednio z Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.

3b Kadra szkoły
Obecnie w placówce zatrudnionych jest 25 nauczycieli. Dwóch nauczycieli jest na urlopach wychowawczych. 10 posiada stopień awansu dyplomowany, 8 mianowany, 5 kontraktowy, 2 nauczycieli jest na stażu a jeden z nich jest zatrudniony na zgodzie ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w związku z niepełnymi kwalifikacjami. W szkole nie ma stanowiska wicedyrektora ani kierownika sekcji.
Większość nauczycieli to czynni instrumentaliści, którzy oprócz pracy w szkole koncertują po całym świecie, współpracując m.in. z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej czy Polish Art Philharmonic. Profesjonalizm oraz zaangażowanie nauczycieli oraz sprzyjająca atmosfera przyczyniają się do wielu sukcesów uczniów w konkursach organizowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej, konkursach ogólnopolskich oraz międzynarodowych.
3c.Baza szkolna
Szkoła Muzyczna I stopnia w Dobczycach znajduję się w budynku Regionalnego Centrum Oświatowo-Sportowego im. Burmistrza Marcina Pawlaka. W obiekcie skupione są cztery instytucje działające w branży dydaktyczne, kulturalnej i sportowej, takie jak:
• Miejsko Gminny Ośrodek Kultury i Sportu,
• Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II nr 2
• Szkoła Muzyczna I Stopnia,
• Miejska Biblioteka Publiczna
Szkoła Muzyczna posiada 7 odrębnych sal lekcyjnych oraz sekretariat znajdujący się na II piętrze budynku oraz 2 sale po stronie Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu (salę perkusyjną i salę fortepianową). Placówka korzysta również z kilku sal lekcyjnych Szkoły Podstawowej nr 2. Szkoła w swoim wyposażeniu posiada: 3 fortepiany, 1 fortepian hybrydowy (cyfrowy), 4 pianina, 3 pianina cyfrowe oraz całą bazę instrumentów strunowych i dętych oraz bogato wyposażoną salę perkusyjną m. in. w takie instrumenty jak: ksylofon, marimba, wibrafon, kotły i wiele innych. W swej ofercie szkoła posiada możliwość wypożyczenia instrumentów dla uczniów.
Dodatkowo placówka wyposażona jest w dwie tablice multimedialne, znajdujące się w salach do nauki przedmiotów ogólnomuzycznych.

3d. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym
Szkoła Muzyczna I stopnia w Dobczycach ścisłe współpracuje z instytucjami działającymi na terenie Gminy i Miasta Dobczyce. Do najliczniejszych można zaliczyć oprawy muzyczne różnych uroczystości gminnych takich jak: obchody 3 maja, 11 listopada, wspólne kolędowanie „W cztery świata strony”.
W 2015 roku Szkoła Muzyczna I stopnia w Dobczycach została laureatem konkursu „Małopolska szkoła z pasją” otrzymując pierwszą nagrodę. Od 7 lat współpracuje również z Muzeum Narodowym w Krakowie odział Dom Jan Matejki, organizując cykliczne koncerty pt. „Muzykowanie u Matejków”. Szkoła jest organizatorem Dni Muzykowania Zespołowego i Rodzinnego, Ogólnopolskiego konkursu gitarowego „Młodzi czarodziej gitary” oraz Regionalnego konkursu z kształcenia słuchu, rytmiki i audycji muzycznych”. Placówka od 10 lat współpracuje również ze szkołą muzyczną CJD z Versmold (Niemcy). Owocem tej współpracy był wspólny koncert w Sukiennicach Koncert zorganizowano z okazji obchodów „Roku Jana Matejki,180. rocznicy urodzin i 125. rocznicy śmierci artysty oraz 120. rocznicy ekspozycji w Domu Jana Matejki w Muzeum Narodowym w Krakowie.

  1. Misja i wizja szkoły
    „W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem…..”
    ( Jan Paweł II 1980 r)
    Wychowanie w szkole – to mądre towarzyszenie uczniowi na drodze jego rozwoju i stwarzanie mu wartościowego środowiska wychowawczego – to formowanie jego osobowości”
    4a. Misja szkoły
    Misją szkoły jest rozwijanie talentu u dzieci uzdolnionych muzycznie. Zwiększenie ich szans edukacyjnych poprzez indywidualne traktowanie, stosowanie aktywizujących metod nauczania oraz nowoczesnych programów. Umuzykalnianie i wykształcenie wrażliwości muzycznej, popularyzacja dobrej i wartościowej muzyki, wyzwolenie twórczej inicjatywy, nauczanie zasad zdrowej konkurencji to główne cele dydaktyczne. Stworzenie możliwości prezentowania własnych umiejętności organizując audycje, koncerty, festiwale i konkursy
    4b. Wizja szkoły
    Szkoła jest:
  2. Demokratyczna,
  3. Bezpieczna,
  4. Przyjazna,
  5. Kreatywna,
  6. Umożliwiająca wszechstronny rozwój,
  7. Kontynuująca najszlachetniejsze, sprawdzone tradycje, w której będzie miejsce dla tolerancji, kultu nauki, wysokich wymagań oraz wzajemnego szacunku.

Wypracowanie przez dyrektora, kadrę nauczycielską, rodziców i uczniów wspólnie zasad nauczania i wychowania. Stworzenie atmosfery wzajemnej życzliwości i przyjaźni połączonej jednocześnie z konsekwencją wymagań i systematyczną pracą.
Naszym celem jest przygotowanie ucznia do podejmowania odpowiedzialnych decyzji oraz wyposażenie go w taki zasób wiadomości i umiejętności, który pozwoli mu na samodzielną realizację marzeń i zamierzeń w przyszłym kształceniu

  1. Sylwetka absolwenta
    Uczeń:
  2. szanuje dziedzictwo kulturowe swojego i innych narodów;
  3. przestrzega zasad kultury, etyki i prawa autorskiego;
  4. posiada wiedzę niezbędną do rozwijania gry na instrumencie i do świadomego uczestnictwa w życiu muzycznym;
  5. zna i stosuje zasady dotyczące występów publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem zachowania i stroju;
  6. wykazuje wrażliwość artystyczną w kreatywnym realizowaniu zadań;
  7. rozwija pasję muzyczną poprzez podejmowanie inicjatyw artystycznych;
  8. publicznie prezentuje swoje dokonania;
  9. podczas gry na instrumencie prawidłowo operuje aparatem gry;
  10. czyta nuty ze zrozumieniem, potrafi wykonać a vista proste utwory muzyczne;
  11. wykorzystuje wiedzę ogólnomuzyczną oraz umiejętności niezbędne do zrozumienia
    i wykonywania utworów;
  12. świadomie wykorzystuje słuch muzyczny w działaniach praktycznych;
  13. realizuje wskazówki wykonawcze ze zrozumieniem;
  14. ocenia jakość wykonywanych zadań;
  15. pracuje w zespole pod nadzorem osoby odpowiedzialnej za realizację projektu oraz bierze współodpowiedzialność za efekt tej pracy;
  16. integruje się i współpracuje z członkami zespołu;
  17. buduje relacje oparte na zaufaniu;
  18. wykazuje się w działaniu aktywną postawą;
  19. organizuje swoją indywidualną pracę;
  20. systematycznie rozwija swoje umiejętności;
  21. wykorzystuje technologię informacyjną i komunikacyjną;
  22. przewiduje skutki podejmowanych działań;
  23. jest przygotowany do kontynuowania nauki;
  24. potrafi skutecznie radzić sobie ze stresem, w szczególności z tremą.

Absolwent szkoły muzycznej I st. jest:
1) aktywny: posiada zainteresowania, pasje jest twórczy, wykazuje się samodzielnością, ciekawy świata, korzysta z różnych źródeł informacji ,posiada wiedzę do rozwoju gry na instrumencie i świadomego uczestnictwa w życiu muzycznym oraz wykorzystuje zdobytą wiedzę;
2) odpowiedzialny: umie samodzielnie rozwiązywać problemy, podejmuje działania i przewiduje ich konsekwencje, podejmuje działania wynikające z rozwijania pasji muzycznej
3) otwarty: potrafi uważnie słuchać, rozmawiać umie współpracować w grupie, prezentuje swój punkt widzenia i szanuje poglądy innych;
4) optymistą: pozytywnie patrzy na świat, lubi siebie i innych;
5) tolerancyjny: szanuje inne rasy i nacje oraz ich poglądy, jest wrażliwy na potrzeby drugiego człowieka,
6) świadomy swoich praw i praw innych ludzi: zna swoją wartość, swoje prawa, zna i respektuje prawa innych

Absolwent szkoły umie:
a) adaptować się do nowych sytuacji życiowych,
b) eksponować swoje dobre, mocne strony,
c) wyrażać własne opinie,
d) bronić swoich racji, przestrzegając dobrych obyczajów, kultury i tolerancji,
e) pracować w grupie.

  1. Wartości ważne dla społeczności szkoły
  2. kultura osobista – zachowanie się zgodnością i szacunkiem dla drugiego człowieka (wyrażona przez postawę, słowa, strój, dbałość o estetykę pomieszczeń itp.),
  3. pozytywne nastawienie wobec innych, życzliwość,
  4. odpowiedzialność za drugiego człowieka,
  5. wrażliwość na krzywdę innych ludzi,
  6. dążenie do budowania więzi między pokoleniami ( uczeń – nauczyciel, dzieci – rodzice, rodzice – nauczyciele),
  7. tolerancja i szacunek wobec ludzi o innych poglądach,
  8. miłość i szacunek do Ojczyzny,
  9. szacunek dla nauki i pracy,
  10. zdolność do samodzielnego myślenia, szacunek dla prawdy,
  11. odporność na negatywne wpływy różnych patologicznych zjawisk społecznych oraz środków masowego przekazu (umiejętność właściwego ich wykorzystania i wartościowania)
  12. Powinności wychowawcze pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych oraz innych uczestników programu

Struktura oddziaływań wychowawczych

Dyrektor Szkoły:
• stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
• sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły;
• inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów;
• stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły;
• współpracuje z Radą Rodziców oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań, współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Dobczycach;
• nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły;
• nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.

Rada Pedagogiczna:
• uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
• opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców,
• uczestniczy w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.

Nauczyciele:
Zadania skierowane do nauczycieli:
• zwracanie uwagi na kulturalną postawę ucznia,
• podnoszenie poczucie wartości uczniów i dążenie do wypracowania przez nich umiejętności podejmowania odpowiedzialnych decyzji oraz wyznaczania sobie celów i konsekwentnego dążenia do ich realizacji,
• uczenie poprawnej komunikacji i współpracy w grupie uczniów,
• utrzymywanie współpracy z rodzicami i wspieranie ich w wychowaniu
• prowadzenie na bieżąco dokumentacji szkolnej ( dzienniki lekcyjne, arkusz ocen itp.)
• organizowanie sytuacji wychowawczych ( np. wycieczki, koncerty)
• doskonalenie umiejętności wychowawczych ( rady szkoleniowe, warsztaty)
• współpraca z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczenie w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
• reakcja na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
• reakcja na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
• przestrzeganie obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
• rozmowa z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
• wsparcie zainteresowań i rozwoju osobowego ucznia.

Samorząd Uczniowski:
• inspiruje i organizuje życie kulturalne uczniów szkoły, działalność oświatową, sportową oraz rozrywkową zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
• uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
• współpracuje z Radą Pedagogiczną,
• prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących ,
• reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
• propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
• dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
• może podejmować działania z zakresu wolontariatu.

Rodzice

  1. W pracy wychowawczej dyrektor szkoły i nauczyciele wspierają rodziców w realizacji ich zadań wychowawczych.
  2. Zasady współpracy szkoły z rodzicami oparte są na wzajemnej życzliwości i realizowane są poprzez wspólne planowanie działań, wspólne rozwiązywanie problemów, rzetelne przekazywanie informacji, wzajemne zaufanie.

Zadania skierowane do rodziców:
• uczestniczenie w życiu szkoły,
• uczestniczenie w zebraniach rodziców oraz zawiadamianie nauczycieli o nieobecnościach uczniów,
• zainteresowanie postępami dziecka,
• ponoszenie odpowiedzialności za zniszczenia dokonane przez dzieci,
• dbałość rodzica o higienę osobistą i wygląd dziecka w szkole,
• psychoedukacja dla rodziców ( spotkania z psychologiem),
• współtworzenie szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
• uczestniczenie w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
• uczestniczenie w zebraniach z rodzicami organizowanych przez szkołę,
• zasięganie informacji na temat swoich dzieci w szkole,
• współpraca z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
• dbanie o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów.
Rada Rodziców uczestniczy w opracowaniu podstawowej dokumentacji szkoły, uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.

Pracownicy niepedagogiczni szkoły

Zadania niepedagogicznych pracowników szkoły
• wspierają procesy wychowawcze w codziennym funkcjonowaniu uczniów w szkole,
• monitorują zachowanie uczniów w szkole,
• monitorują bezpieczeństwo ucznia podczas pobytu w szkole,
• informują Dyrektora Szkoły o negatywnych zrachowaniach uczniów w szkole i wypadkach na terenie szkoły,
• promują postawy oparte o przyjęte uniwersalne wartości.

W naszej szkole nauczyciel jest przede wszystkim wychowawcą i dlatego:

  • dostrzega i odkrywa indywidualność dziecka
  • traktuje ucznia z życzliwością, szacunkiem i zrozumieniem
  • uczy go rzetelnie pracować, być samodzielnym, uczciwym i odpowiedzialnym
  • poprzez swoje inspirujące działanie zachęca dziecko do pracy nad sobą
  • wspiera jego rozwój muzyczny, zachęca do różnych form muzykowania i kontaktu z innymi rodzajami sztuki
  • jest dobrym wzorem do naśladowania
  • zna i stosuje nowoczesne sposoby działania wychowawczego.
    Nauczyciel przedmiotu głównego:
    a) prowadzi we współdziałaniu z psychologiem rozmowy i konsultacje dla rodziców,
    b) dąży w swojej pracy do integracji klasy, sprawuje opiekę wychowawczą nad powierzonymi mu uczniami szkoły poprzez tworzenie warunków wspomagających ich rozwój i przygotowuje uczniów do życia w rodzinie i w społeczeństwie,
    c) poznaje warunki życia i nauki swoich wychowanków,
    d) uczy pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości,
    e) realizuje w toku pracy wychowawczej treści i cele programowe programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
    f) koordynuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną w swojej klasie
  1. Ogólne założenia programu oraz cele strategiczne i szczegółowe.
    Celem Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest praca wychowawcza w oparciu o realizację obowiązkowego programu zajęć artystycznych, gdzie umuzykalnienie staje się podstawowym środkiem wspomagającym ucznia i jego rodziców w procesie wychowawczym. Nadrzędnym celem jest nauczenie wychowanków systematyczności, odpowiedzialności, profesjonalizmu, przezwyciężania własnych słabości i radzenia sobie zarówno z sukcesem, jak i niepowodzeniem, wyrobienie i rozwinięcie wrażliwości emocjonalnej i estetycznej niezbędnej w prawidłowym pełnieniu ról zawodowych i społecznych
    Cele wychowawcze realizowane są w takich obszarach rozwojowych ucznia, jak:
    a) rozwój artystyczny, poprzez wspieranie osobowości twórczej i motywowanie do aktywności muzycznej i różnych form muzykowania;
    b) rozwój psychiczny (intelektualny i emocjonalny), poprzez rozszerzanie sfery poznawczej, zainteresowań, budowanie odporności psychicznej, radzenie sobie z tremą, dbanie o higienę zdrowia psychicznego;
    c) rozwój duchowy, poprzez ukazanie muzyki jako ważnego przejawu życia duchowego i religijnego, promowanie wartości etycznych i moralnych;
    d) rozwój społeczny, poprzez budowanie dobrych relacji uczeń-nauczyciel-rodzic, rozwijanie postaw prospołecznych, kulturotwórczych, ekologicznych, obywatelskich
    Cele profilaktyczne realizowane są w następujących obszarach:
    a) rozwój fizyczny, poprzez promowanie zdrowego stylu życia, profilaktyki zdrowotnej, ćwiczeń rehabilitacyjnych zmniejszających przeciążenia powstające w trakcie gry na instrumencie;
    b) profilaktyka zagrożeń, poprzez przeciwdziałanie uzależnieniom od nikotyny, alkoholu, narkotyków, substancji psychoaktywnych, cyberprzestrzeni oraz przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej i przemocy w rodzinie;

Program wychowawczo-profilaktyczny obejmuje również swoim zasięgiem nauczycieli i rodziców, w tym zawiera: a) rozwijanie kompetencji psychologicznych i wychowawczych nauczycieli, poprzez organizację szkoleń, warsztatów, udziały w projektach i programach ogólnopolskich; b) pedagogizację rodziców, poprzez organizację spotkań, warsztatów, włączanie do projektów szkolnych.

CZĘŚĆ II. PRAKTYCZNA (zmienna)

PLAN WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY NA ROK SZKOLNY 2022/2023

Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
• wyników ewaluacji programu za rok 2021/2022 (wewnętrznej),
• priorytetów wychowawczych CEA na rok szkolny 2022/2023;
• diagnozy do programu wychowawczo-profilaktycznego aktualnych potrzeb i zagrożeń szkoły,
• wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
• innych dokumentów ważnych dla szkoły.

  1. Wnioski z ewaluacji Programu wychowawczo-profilaktycznego w roku szkolnym 2021/2022:
    Założenia Programu wychowawczo-profilaktycznego w roku szkolnym 2021/2022 zostały zrealizowane zgodnie z harmonogramem. Realizacja programu przynosi zamierzone efekty wychowawczo-profilaktyczne.
  2. Priorytety wychowawcze CEA na rok szkolny 2022/2023:
  3. Opieka psychologiczno-pedagogiczna przed i podczas występów artystycznych uczniów.
  4. Przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, aspołecznych i przemocowych wśród uczniów szkół artystycznych i ich rodzin.
  5. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb
  6. Diagnoza aktualnych potrzeb i zagrożeń szkoły
    Z przeprowadzonych ankiet wśród uczniów Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach wynika, że poczucie bezpieczeństwa w szkole jest wysokie – na poziomie 98,5%. Uczniowie nie spotykają się z ryzykownym zachowaniem innych uczniów, poza odosobnionymi sytuacjami (tylko 3 ankietowanych uczniów wskazało na ryzykowne zachowania rówieśników: wyzwiska, popchnięcie). Zdecydowana większość uczniów nie widzi potrzeby zwiększenia bezpieczeństwa w szkole.
    Wśród uczniów cyklu 6-letniego większość z nich (75,5%) lubi występy publiczne, a wśród uczniów cyklu 4-letniego mniej niż połowa (46,6%). Większość uczniów wie jak radzić sobie z tremą, problem z tym ma 32% uczniów cyklu 6-letniego i 25% uczniów cyklu 4-letniego.
    Należy zatem podjąć działania w celu nabycia przez uczniów umiejętności radzenia sobie z tremą w czasie publicznych występów, poprzez organizację warsztatów ze specjalistami w tej dziedzinie oraz organizację audycji i koncertów w szkole i poza nią, które pozwolą uczniom na wypracowanie własnych technik radzenia sobie ze stresem. Zaleca się stale zwracać uwagę na poszanowanie drugiego człowieka i jego uczuć.
  7. Cele Planu wychowawczo-profilaktycznego na rok szkolny 2022/2023
  8. Zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole.
  9. Wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość
  10. Promowanie zdrowego stylu życia.
  11. Rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych. Profilaktyka ryzyka uzależnień od środków psychotropowych, narkotyków, dopalaczy, alkoholu i nikotyny oraz przeciwdziałanie przemocy.
  12. Eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej.
  13. Uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem.
  14. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z tremą.
  15. Zwiększenie obycia estradowego wśród uczniów.
  16. Rozwój kompetencji kluczowych.
  17. Harmonogram działań
  18. Opieka psychologiczno-pedagogiczna przed i podczas występów artystycznych uczniów.
    cele: wspieranie prawidłowego rozwoju i zdrowia psychicznego, wyrażającego się w radości i poczuciu sensu zaangażowania w aktywność artystyczną, kształtowanie adekwatnej samooceny, mobilizowanie do aktywności estradowej.
    wydarzenia i inne formy realizacji (I semestr):
    • Uniwersytet III wieku – koncert inauguracyjny
    • Ślubowanie uczniów klas I
    • VII Festiwal Zespołów Rodzinnych
    • Koncert w kościele parafialnym w Dobczycach z okazji św. Cecylii
    • Szkolny konkurs „Jeden z dziesięciu”
    • Koncert kolęd
    wydarzenia i inne formy realizacji (II semestr):
    • koncert wiosenny (rekrutacyjny)
    • audycje rekrutacyjne w placówkach oświatowych na terenie gminy
    • audycje klasowe
    • szkolny koncert końcoworoczny
    wydarzenia i inne formy realizacji (cały rok szkolny):
    • wspólne wyjazdy na koncerty i wycieczki tematyczne
    • tematyczna gazetka szkolna
    • oprawa imprez okolicznościowych (Urząd Gminy i Miasta Dobczyce, Stowarzyszenia, Biblioteka, Uniwersytet III wieku, MGOKiS itp.)
    • szkolenie Rady Pedagogicznej na temat wspierania psychologicznego uczniów przed, w trakcie i po występach
  19. Przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, aspołecznych i przemocowych wśród uczniów szkół artystycznych i ich rodzin.
    cele: profilaktyka zagrożeń
    wydarzenia i inne formy realizacji (cały rok szkolny):
    • ankiety diagnostyczne
    • tematyczna gazetka szkolna
    • pogadanki nauczycieli z uczniami na temat bezpieczeństwa w szkole oraz umiejętności rozpoznawania sytuacji i zachowań ryzykownych
    • zapoznanie z dokumentami szkolnymi dotyczącymi znajomości praw i obowiązków ucznia
    • tematyczny koncert wiosenny
    • w razie potrzeby utworzenie „indywidualnej teczki ucznia” (nauczyciele instr. głównego)
  20. Ewaluacja programu
    Program wychowawczo-profilaktyczny poddany będzie monitorowaniu i ewaluacji corocznie, której celem jest:
  21. Uzyskanie informacji o przebiegu realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego.
  22. Uzyskanie informacji o efektach realizacji programu.
  23. Uzyskanie rzetelnej, obiektywnej informacji na temat sytuacji wychowawczej w szkole.
  24. Modyfikacja zadań i działań wychowawczo-profilaktycznych.
  25. Opracowania programu poprawy efektywności działań.
    Narzędzia ewaluacji:
    • obserwacja (wychowawcy klas)
    • ankiety dla uczniów, rodziców
    • wywiad (Dyrektor Szkoły, Rada Rodziców, Uczniowie, Nauczyciele)
    • analiza dokumentów

III. AUTORZY PROGRAMU:

mgr Agnieszka Tyrała – nauczyciel Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach
mgr Barbara Knapczyk – nauczyciel Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach
mgr Karolina Vogt-Grybisz – nauczyciel Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach
mgr Kazuko Tsuji – nauczyciel Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach

Podpisy autorów programu:

mgr Agnieszka Tyrała ………………………………………………………………..

mgr Barbara Knapczyk ……………………………………………………………….

mgr Karolina Vogt-Grybisz ……………………………………………………………

mgr Kazuko Tsuji ……………………………………………………………


IV. BIBLIOGRAFIA

  1. Bezpieczna szkoła zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów Ministerstwo Edukacji Narodowej Warszawa 2020
  2. U. Bissinger-Ćwierz, Raport: Jakość programów wychowawczych oraz szkolnych programów profilaktyki realizowanych w szkolnictwie artystycznym w roku szkolnym 2019/2020. CEA, Lublin 2013, dostęp: https://cea-art.pl/poradnictwo/RAPORT_jakosc_programow.pdf
  3. U. Bissinger-Ćwierz, Profilaktyka uzależnień w szkolnictwie artystycznym – podsumowanie ogólnopolskiego projektu CEA. Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne CEA, nr 3, Warszawa 2015, dostęp: https://cea-art.pl/pub/z_3_caly_m.pdf
  4. U. Bissinger-Ćwierz, Psychopedagogiczne metody pracy z uczniem najmłodszym oraz uczniem ryzyka dysleksji w szkole muzycznej. Poradnik dla nauczycieli klas instrumentalnych zawierający ponad 50 ćwiczeń i zabaw wspomagających grę na instrumencie. CEA, Warszawa 2016, dostęp: https://cea-art.pl/pub/Psychopedagogiczne_metody_pracy.pdf
  5. J. Borowik Działania wychowawczo-profilaktyczne a diagnoza potrzeb środowiska szkolnego ORE https://www.ore.edu.pl/2018/10/dzialania-wychowawczo-profilaktyczne-a-diagnoza-potrzeb-srodowiska-szkolnego/
  6. D. Macander, Metody i sposoby prowadzenia diagnozy w szkole i placówce oświatowej [w:] M. Konopczyński, J. Borowik i in., Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki oświatowej. ORE, Warszawa 2017, dostęp: https://www.ore.edu.pl/2017/05/program-wychowawczo-profilaktyczny/
  7. E. Sokołowska, Model monitoring-interwencja-profilaktyka-promocja w pracy z uczniem zdolnym. Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne CEA, nr 1, Warszawa 2013, dostęp: https://cea-art.pl/pub/Zeszyty%20Psychologiczno-Pedagogiczne%20CEA%20- %20Zeszyt%20nr%201.pdf
  8. J. Śmieszchalska, Profilaktyka dolegliwości wynikających ce specyfiki gry na instrumentach muzycznych – nowe wyzwanie dla nauczycieli. Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne CEA, nr 3, Warszawa 2015, dostęp: https://cea-art.pl/pub/z_3_caly_m.pdf
  9. M. Wieczorek, Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki. ORE, Warszawa 2018, dostęp: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/922/Program+wychowaczo-profilaktyczny+krok+po+kroku.pdf
  10. B. Wojtanowska-Janusz, Realizacja programów wychowawczych na przykładzie szkół muzycznych bez pionu ogólnokształcącego w regionie lubelskim. Zeszyty Psychologiczno- Pedagogiczne CEA, nr 3, Warszawa 2015, dostęp: https://cea-art.pl/pub/z_3_caly_m.pdf
  11. B. Wojtanowska-Janusz, Rola wsparcia psychologicznego w budowaniu odporności psychicznej uczniów szkół muzycznych. Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne CEA, nr 4, Warszawa 2017, dostęp: https://cea-art.pl/pub/CEA-z-4-maly.pdf 30
  12. A. Wojtaszek, Profilaktyka i higiena głosu w muzycznej edukacji dzieci i młodzieży. Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne CEA, nr 3, Warszawa 2015, dostęp: https://cea-art.pl/pub/z_3_caly_m.pd  
    V. ZATWIERDZENIE PROGRAMU

Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach na rok szkolny 2022/2023 został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach Uchwałą nr 2/2022/23 z dnia 26 września 2022r.

………….……………….. …………………………………………….….
Data Przewodniczący Rady Rodziców
Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach

Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach na rok szkolny 2022/2023 został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach Uchwałą nr 8/2022/23 z dnia 27 września 2022r.

………….……………….. …………………………………………….….
Data Przewodniczący Rady Pedagogicznej
Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach

Zatwierdzam Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Muzycznej I stopnia w Dobczycach na rok szkolny 2022/2023 do realizacji

………….……………….. …………………………………………….….
Data PODPIS DYREKTORA SZKOŁY

Nasi partnerzy i sponsorzy
Skip to content