7 grudnia - X Festiwal Zespołów Rodzinnych
Patron
Franciszek Mirecki – ochrz. 30 marca 1791 w Krakowie – zm. 29 maja 1862 w Krakowie
Franciszek Mirecki (1791-1862) – Kalendarium życia
1791 – Przyszedł na świat w Krakowie w rodzinie Franciszka Mireckiego, organisty mariackiego i pochodzącej z rodziny krakowskich muzyków -Teresy Gorączkiewicz. Dokładna data urodzin nie jest znana. Na chrzcie, który odbył się w kościele Panny Maryi w dniu 30 marca otrzymał imiona Franciszek Paweł Wincenty Ferreriusz.
1795 – Franciszek rozpoczął naukę gry na fortepianie pod kierunkiem swojego ojca.
1800 – wystąpił publicznie po raz pierwszy jako pianista.
1803 – został uczniem Szkoły Departamentowej Krakowskiej (obecnie I Liceum Ogólnokształcące im. Bartłomieja Nowodworskiego).
1806 – po tragicznej śmierci ojca został organistą w kościele Panny Maryi w Krakowie.
ok. 1807 – poznał Jacka Idziego Przybylskiego i Ambrożego Grabowskiego, którzy wywarli ogromny wpływ na jego dalsze życie.
1810 – 1814 – studiował na Wydziale Filozoficznym Akademii Krakowskiej, słuchał wykładów m.in. z : filozofii, literatury greckiej, matematyki, logiki, chemii, botaniki, zoologii. Studiując pracował w Szkole Departamentowej Krakowskiej jako profesor języka i literatury francuskiej, języka i literatury greckiej, a także śpiewu.
1814 – wyjechał do Wiednia, gdzie został bibliotekarzem i sekretarzem Józefa Maksymiliana Ossolińskiego. Równocześnie podjął naukę gry i kompozycji u Johanna Nepomuka Hummla. Korzystał też z rad Ignacego Moschelesa, Antonia Salieriego, Johanna Petera Pixisa. W kwietniu 1816 r. spotkał się z Ludwigiem van Beethovenem, któremu przekazał 2 pieśni Oj, upiłem się w karczmie i Poszła baba po popiół – Beethoven zamieścił je w zbiorze Chants de divers nations (Edynburg 1816).
1817 – przyjechał do Wenecji (nauka instrumentacji, poznawanie włoskiej opery). W tym samym roku wyjechał do Mediolanu.Tu zaprzyjaźnił się z G.Ricordim, swoim późniejszym wydawcą.
1817/1818 – wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował studia w zakresie kompozycj Luigiego Cherubiniego. Wydawca paryski Rafaelle Carli zlecił mu opracowanie 50 Psalmów Benedetta Marcellego, a także Duetów wokalnych Francesca Durantego i Madrygałów Giovanniego .Clariego. Opracowania te przyniosły Mireckiemu europejską sławę. Nad Sekwaną przystąpił do komponowania oper: Cyganie, Pułaski i Piast. Opera Cygani (libretto Franciszek Kniaźnin)została wystawiona w Operze Narodowej w Warszawie 23 maja 1822 roku.
1822 – w listopadzie powrócił do Mediolanu, gdzie przebywał do 1823 roku i napisał cztery balety: Il Castello di Kenilworth, Baccanali aboliti, Ottavio i Essex . Wszystkie balety zostały wystawione w Mediolanie w La Scali w 1823 roku.
1824 – objął stanowisko dyrygenta opery Carlo Felice w Genui. Tu wystawiono jego operę Evandro in Pergamo, która odniosła wielki sukces (26 przedstawień). Następnie został zaproszony do Rzymu i Neapolu, gdzie wystawiał dwa balety skomponowane dla La Scali. W Mediolanie poznał odbywającą tournee po Europie Marię Szymanowską.
1825 – w Mediolanie w wydawnictwie Ricordiego ukazał się traktat o instrumentacji Trattato Intorno agli Instrumenti ed all΄Instrumentazione Composte da Francesco Mirecki, pierwszy w języku włoskim, jeden z pierwszych w Europie.
1825-1826 – przebywal w Lizbonie, gdzie był dyrygentem Opery Królewskiej. Tu miała prapremierę kolejna opera Mireckiego I due forzati (1826 r.). Rozpoczął pracę nad operą Adriano in Siria (libretto według Pietro Metastasia).
1826 – po powrocie do Genui został ponownie dyrygentem Teatru Carlo Felice. Otworzył szkołę śpiewu i fortepianu. W Genui mieszkał 12 lat.
1831 – poznał Adama Mickiewicza, któremu zaproponował napisanie libretta do obmyślanej przez siebie opery Legionista. Niestety, do współpracy z wieszczem nie doszło.
1838 – powrócił do Krakowa i w swoim mieszkaniu Na Piasku Nr 95 (obecnie ul. Karmelicka 15), założył pierwszą w tym mieście prywatną Szkołę Śpiewu Dramatycznego.
1839 – 8 grudnia w amfiteatrze Collegium Nowodworskiego odbył się pierwszy koncert uczniów Mireckiego. W koncercie wokalnym i instrumentalnym wzięło udział 130 wykonawców.
1841 – Szkoła Śpiewu Dramatycznego została przekształcona w Szkołę i Bursę Muzyczną, która weszła w skład Instytutu Technicznego, tym samym stała się pierwszą publiczną szkołą muzyczną w Krakowie. Franciszek Mirecki został mianowany jej dyrektorem.
1844 – w Mediolanie w La Scali wystawiono operę Franciszka Mireckiego Cornelio Bentivoglio. Franciszek Mirecki był pierwszym kompozytorem polskim, którego opera została wystawiona na tej scenie.
1844-1846 – był dyrektorem artystycznym w reaktywowanej przez Hilarego Meciszewskiego operze krakowskiej.
1845 – reorganizacja szkoły spowodowana powstaniem opery krakowskiej. Opracowano nowy statut. W Krakowie odbyła się prapremiera opery komicznej Nocleg w Apeninach
1848 – został mianowany członkiem Towarzystwa Naukowego w Krakowie
1855 – Symfonia c-moll Franciszka Mireckiego została nagrodzona w Mannheim. Według Macieja Negreya symfonia ta jest jedną z najlepszych polskich symfonii XIX wieku.
1858 – został członkiem honorowym Galicyjskiego Towarzystwa Muzycznego we Lwowie.
1860 – wydał anonimowo w Pradze broszurę „Pogląd na muzykę“ , w której określił swój stosunek do polskiej muzyki ludowej i jej artystycznych opracowań. Broszura ta w zasadniczy sposób wpłynęła na ocenę dorobku kompozytorskiego Franciszka Mireckiego.
1862 – zmarł 29 maja 1862 roku w Krakowie , został pochowany na cmentarzu Rakowickim.
Franciszkek Mirecki Pozostawił po sobie bogaty dorobek kompozytorski : opery, utwory kameralne,
fortepianowe (sonaty, wariacje, polonezy, fantazje, krakowiaki), symfonie, msze, offertoria, pieśni, balety.
Barbara Chmara-Żaczkiewicz uważa, że : Sukcesy jego oper we Włoszech, uznanie, jakim cieszył się jego traktat o instrumentacji,(….), a także liczne zagraniczne wydania jego utworów, pozwalają widzieć w Franciszku Mireckim – obok Feliksa Janiewicza, a przed Chopinem – pierwszego kompozytora polskiego , który zyskał uznanie za granicą .
Karol Estreicher nazywał Mireckiego mężem niezmordowanej pracy i najuczeńszym z muzyków, jakich kiedykolwiek Polska wydała.
Był także uznanym i cenionym pedagogiem. Jego genueńskimi uczniami byli między innymi: Massimiliano Qullici, Adolfo Pescio, Giuseppe Novella, Francesco Degola, a także Michele Risso. Uczniowie krakowscy to m.in.: Helena Modrzejewska, Teodora Giebułtowska (żona Jana Matejki), Honorata Majeranowska i Józefa Bełcikowska. A także Jan Stysiński, Adolf Haganowski, Józef Friedlein (późniejszy prezydent Krakowa i Wiktoryn Ciechanowski (potem został inżynierem kolejnictwa). Ponadto: Władysław Żeleński, Ignacy Krzyżanowski, Władysław Emil Śmietański oraz synowie Stanisław i Kazimierz Mireccy.
Założona przez Franciszka Mireckiego Szkoła i Bursa Muzyczna została zlikwidowana w 1873 roku. Następnie powstało Towarzystwo Muzyczne (1876), które staraniem Władysława Żeleńskiego zostało przekształcone w Konserwatorium Muzyczne (1888). Po II wojnie wiatowej na bazie konserwatorium powstała Wyższa Szkoła Muzyczna, obecnie Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Opracowanie kalendarium Barbara A. Ostafin
Pierwsza w Polsce monografia o Franciszku Mireckim „Z Krakowa do La Scali” autorstwa
Pani Barbary A. Ostafin, wydana w Krakowie w 2022 roku przez Wydawnictwo I Drukarnię Towarzystwo Słowaków w Polsce, ul. św. Filipa, Kraków