Ogłoszenia ikonka 25 kwietnia - dzień wolny od zajęć dydaktycznych - Ogólnopolski Konkurs Gitarowy

Logo Szkoły Muzycznej w Dobczycach

Herb

Statut

STATUT
SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA
IM. FRANCISZKA MIRECKIEGO W DOBCZYCACH

Data ostatniej aktualizacji: 14.09.2023 r.
Statut Szkoły Muzycznej I stopnia im. Franciszka Mireckiego w Dobczycach

Podstawa prawna do statutu

  1. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 z późn. zm.)
  2. USTAWA Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 900)
  3. USTAWA Karta Nauczyciela z dnia z dnia 26 stycznia 1982 r. (tekst. jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 z późn.zm.)
  4. Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 5 listopada 2014 roku w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz. U. z 2014 r. Poz. 1646
    z późn.zm.)
  5. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 lipca 2023 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego (Dz.U. z 2023 r. poz. 1754);
  6. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 16 maja 2023 roku w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1012)
  7. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych (t.j. Dz.U.2023, poz.147)
  8. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie szczegółowych warun-ków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach arty-stycznych z dnia 24 sierpnia 2015 r. (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 179)
  9. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2017 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1125 z późn.zm)
  10. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 listopada 2017 r. w spra-wie organizacji roku szkolnego w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. z 2017
    r. poz. 2199, z późn.zm.)

I. Nazwa szkoły i dane organizacyjne
§ 1.

  1. Szkoła Muzyczna I stopnia im. Franciszka Mireckiego w Dobczycach, zwana dalej Szkołą, jest publiczną szkołą artystyczną dającą podstawy wykształcenia muzycznego.
  2. Siedziba Szkoły znajduje się w Dobczycach adres: Dobczyce ul. Szkolna 43
  3. Szkoła używa nazwy: Szkoła Muzyczna I stopnia im. Franciszka Mireckiego w Dobczycach.
  4. Na pieczątkach, stemplach i pieczęciach używa się nazwy w pełnym brzmieniu według wzoru: Szkoła Muzyczna I stopnia im. Franciszka Mireckiego w Dobczycach.
  5. Organem założycielskim i prowadzącym szkołę jest Gmina Dobczyce.
  6. Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pośrednictwem Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie.
  7. Szkoła prowadzi naukę w dwóch cyklach:
    1) sześcioletnim cyklu nauczania;
    2) czteroletnim cyklu nauczania.
  8. Szkoła daje podstawy zawodowego wykształcenia muzycznego, na podstawie przeprowadzonego w ostatnim roku nauki egzaminu końcowego.
  9. Szkoła prowadzi naukę w następujących klasach instrumentów:
    1) fortepian;
    2) skrzypce;
    3) wiolonczela;
    4) akordeon;
    5) gitara;
    6) flet poprzeczny;
    7) klarnet;
    8) obój
    9) saksofon;
    10) trąbka;
    11) perkusja;
    12)kontrabas;
    13)altówka;
    14) puzon.
    II. Cele i zadania szkoły
    § 2.
    Szkoła realizuje zadania w oparciu o ustawę z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 z póź. zm.) ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z póź.zm.) oraz inne obowiązujące przepisy.
    § 3.
    Zadaniem Szkoły jest:
    1) rozbudzenie i rozwijanie podstawowych zdolności muzycznych w sposób dostosowany do jego wieku i predyspozycji:
    2) nauczanie podstaw gry na instrumencie;
    3) zapoznanie uczniów z podstawową wiedzą o muzyce;
    4) umuzykalnienie oraz przygotowanie wrażliwych i świadomych odbiorców muzyki;
    5) przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia zawodowego w szkołach muzycznych II stopnia;
    6) wychowanie osób oddziaływujących na otoczenie w sferze kultury;
    7) wdrażanie uczniów do systematycznej i efektywnej pracy;
    8) rozwijanie umiejętności muzykowania zespołowego;
    9) przygotowanie ucznia do publicznych występów estradowych i zachęcanie do brania czynnego udział w życiu artystycznym środowiska;
    10) prowadzenie działań opiekuńczych i wychowawczych;
    11) przygotowanie uczniów do pielęgnowania wartości ponadczasowych: ojczyzna, patriotyzm, pokój, wolność, suwerenność, praworządność, tolerancja, otwartość;
    12) współuczestniczenie w wykonywaniu zadań na rzecz wolontariatu;
    13) spójność działań wspierających pomiędzy szkołą, rodziną, kościołem i innymi instytucjami wspierającymi wychowawczą funkcję szkoły;
    14) osadzenie pracy szkoły w tradycji lokalnej i regionalnej;
    15) ścisła współpraca z rodzicami i angażowanie ich do aktywnego uczestnictwa w edukacji artystycznej dzieci;
    16) zapewnienie uczniom udział w przesłuchaniach muzycznych oraz innych formach badania jakości kształcenia artystycznego prowadzonych przez specjalistyczną jednostkę nadzoru – Centrum Edukacji Artystycznej, a także w wybranych konkursach, festiwalach i innych formach prezentacji artystycznej.

§ 4.
Szkoła realizuje zadania, o których mowa w § 3 Statutu poprzez:
1) prowadzenie indywidualnych zajęć nauki gry na instrumentach, teoretycznych lekcji zbiorowych oraz zespołów muzycznych w zakresie przedmiotów objętych planem nauczania;
1) udział uczniów i nauczycieli w konkursach i konsultacjach, przesłuchaniach, festiwalach i koncertach, konkursach i przeglądach;
2) współdziałanie z samorządem lokalnym w rozwijaniu działalności kulturalnej w zakresie organizacji koncertów, konkursów oraz innych imprez i projektów artystycznych;
3) dostosowanie metod nauczania do indywidualnych predyspozycji uczniów.
4) rozbudzanie w uczniu zainteresowania kulturą i zamiłowania do muzyki,
5) realizację programów nauczania dopuszczonych na podstawie odrębnych przepisów,
6) rozwój kadry nauczycielskiej oraz jej aktywne uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym;
7) organizowanie imprez prezentujących osiągnięcia wszystkich uczniów (koncerty, przeglądy)
8) nawiązywanie kontaktów z innymi szkołami, placówkami, oraz instytucjami kultury,
9) współdziałanie z rodzicami w wychowaniu uczniów, budowanie pozytywnych relacji na linii nauczyciel – uczeń – rodzic;
10) stwarzanie atmosfery sprzyjającej dobremu porozumieniu;
11) kształtowanie postaw moralnych i społecznych;
12) wspieranie uczniów w rozwijaniu zdolności do przeciwstawiania się zagrożeniom współczesnego świata,
13) pracowanie nad kulturą słowa, kulturą osobistą i kulturą relacji międzyludzkich,
14) opracowywanie Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.(Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły stanowi osobny dokument)
15) czuwanie nad bezpieczeństwem uczniów podczas zajęć przez nauczycieli prowadzących;
16) zapoznawanie uczniów z zasadami bezpieczeństwa i zachowania się na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych (wychowawca lub opiekun);
17) bieżące dozorowanie korytarzy i szatni przez pracowników obsługi budynku-obiektu;
18) sprawowanie opieki podczas zajęć i imprez pozaszkolnych przez osoby odpowiednio przeszkolone (sprawowanie opieki i odpowiedzialność za bezpieczeństwo w drodze zapewniają rodzice);
19) monitoring wizyjny.

III. Organy szkoły
§ 5.
Organami Szkoły są:
1) Dyrektor Szkoły;
1) Rada Pedagogiczna;
2) Rada Rodziców;
3) Samorząd Uczniowski.
Dyrektor szkoły
§ 6.

  1. Stanowisko Dyrektora Szkoły powierza organ prowadzący zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Dyrektor Szkoły w szczególności:
    1) kieruje działalnością Szkoły i reprezentuje Szkołę na zewnątrz;
    2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w Szkole;
    3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
    4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
    5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły;
    6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa nauczycielom i uczniom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę; wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych;
    7) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji warsztatów instrumentalnych;
    8) stwarza warunki do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej Szkoły;
    9) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
    10) zapewnia właściwą organizację pracy Szkoły;
    11) organizuje współpracę z rodzicami i środowiskiem;
    12) jako kierownik zakładu pracy zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników Szkoły;
    13) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom Szkoły;
    14) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły;
    15) stwarza nauczycielom warunki do realizacji ich zadań oraz doskonalenia zawodowego;
    16) współdziała z władzami samorządowymi w zakresie realizacji zadań wymagających takiego
    współdziałania;
    17) może , w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w § 33;
    18) jest odpowiedzialny za poziom dydaktyczny i wychowawczy szkoły;
  3. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z pozostałymi organami Szkoły.
  4. Dyrektor może powoływać wicedyrektora i kierowników sekcji, za zgodą organu prowadzącego.
  5. W szkole mogą być tworzone zespoły przedmiotowe lub problemowo-zadaniowe, w skład których wchodzą nauczyciele.

§ 7.

Wicedyrektor wspiera działalność Dyrektora, a w szczególności:
1) zastępuje Dyrektora szkoły w przypadku jego nieobecności w placówce;
1) współuczestniczy w przygotowaniu projektów dokumentów szkolnych;
2) prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli;
3) przewodniczy komisjom egzaminacyjnym;
4) nadzoruje stronę organizacyjną imprez i koncertów szkolnych,
5) wykonuje inne czynności zlecone przez Dyrektora szkoły.

Rada Pedagogiczna

§ 8.

  1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor i wszyscy nauczyciele Szkoły.
  2. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły powołanym do realizowania jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  3. Rada Pedagogiczna działa w oparciu o regulamin działalności Rady Pedagogicznej.
  4. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
  5. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikacji i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania Rady mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego organu prowadzącego szkołę lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
  6. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i temacie zebrania.
  7. Dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej co najmniej 2 razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
  8. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa o czym niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
  9. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
  10. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
  11. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro uczniów, ich rodziców, nauczycieli lub innych pracowników szkoły.
  12. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
    1) zatwierdzanie planów pracy Szkoły;
    2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
    3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;
    4) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
    5) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Szkole;
    6) uchwalenie wspólnie z rodzicami programu wychowawczego.
  13. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1) organizację pracy Szkoły w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
    2) projekt planu finansowego Szkoły;
    3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
    4) propozycję Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
  14. Rada Pedagogiczna przygotowuje i uchwala projekt Statutu lub jego zmian.

Rada Rodziców
§ 9.

  1. W Szkole działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentacje ogółu rodziców uczniów.
  2. W skład Rady Rodziców wchodzi co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów szkoły.
  3. W wyborach , o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
  4. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
  5. Rada Rodziców działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, w którym określa w szczególności:
    1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców;
    2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców Szkoły;
  6. Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
  7. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły. Sposób wydatkowania zgromadzonych środków określa Regulamin Rady Rodziców.
  8. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
    1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
    2) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły;
    3) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły, o którym mowa w art. 56 ust. 2 Prawo oświatowe.
  9. Rada Rodziców może występować do Dyrektora Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły.

Samorząd Uczniowski

§ 10.

  1. W Szkole działa Samorząd Uczniowski tworzony przez wszystkich uczniów Szkoły.
  2. Zasady działania organów Samorządu Uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów.
  3. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
  4. Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców oraz Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów, między innymi takich jak:
    1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
    2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce;
    3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
    4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
    5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem;
    6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.

Zasady współdziałania organów Szkoły oraz sposoby rozwiązywania sporów między nimi

§ 11.

  1. Wszystkie organy szkoły współpracują w duchu porozumienia, tolerancji i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji w granicach swoich kompetencji;
  2. Rodzice (prawni opiekunowie) i uczniowie przedstawiają wnioski i opinie organom szkoły poprzez swoje reprezentacje: Radę Rodziców i Radę Samorządu Uczniowskiego;
  3. Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski przedstawiają swoje wnioski i opinie – formułowane podczas protokołowanych posiedzeń tych organów – Dyrektorowi szkoły lub Radzie Pedagogicznej w formie pisemnej lub ustnej;
  4. Wnioski i opinie są rozpatrywane na najbliższych posiedzeniach plenarnych zainteresowanych organów, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach wymagających podjęcia szybkiej decyzji w terminie 7 dni;
  5. Wszystkie organy szkoły zobowiązane są do wzajemnego informowania się o podjętych lub planowanych działaniach.
    § 12.
  6. W razie zaistnienia sporów między organami Szkoły głównym obowiązkiem organów jest dążenie do ich rozstrzygnięcia na terenie Szkoły. Organy między sobą ustalają formy i sposoby ich rozstrzygania.
  7. W przypadku wyczerpania możliwości rozstrzygnięcia sporu w formie, o której mowa w ust.1 organy mogą zwracać się, w zależności od rodzaju sporu, do organu prowadzącego Szkołę lub sprawującego nadzór pedagogiczny nad Szkołą o jego rozstrzygnięcie.
  8. Dopuszcza się możliwość powoływania komisji, w skład której wchodzi „rozjemca” zaakceptowany przez organy będące w sporze.
  9. Komisja, o której mowa w ust.3 po zapoznaniu się z istotą sporu ma prawo przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego według ustalonych przez siebie zasad. Rozstrzygnięcia komisji są wiążące dla stron.

IV. Organizacja pracy szkoły

§ 13.

  1. Szczegółowa organizacje nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły opracowany przez Dyrektora, zaopiniowany przez nadzór pedagogiczny i zatwierdzony przez organ prowadzący Szkołę z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania. Tryb zatwierdzania arkusza organizacji szkoły oraz aneksu przebiega wg § 13.4-9 rozporządzeniu MKiDN w sprawie szczegółowej organizacji pracy publicznych szkół i placówek artystycznych.
  2. Organizacja szkoły zawiera liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbą godzin przedmiotów zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę. Arkusz organizacji szkoły realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne zawiera dane opisane w rozporządzeniu MKiDN w sprawie szczegółowej organizacji pracy publicznych szkół i placówek artystycznych w § 13.2-3.
  3. Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września a kończy 31 sierpnia roku następnego.

§ 14.

  1. Tygodniowy rozkład obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z organizacji Szkoły ustala Dyrektor z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
  2. Szczegółowy tygodniowy rozkład obowiązkowych zajęć teoretycznych ustala wyznaczony nauczyciel z teorii i przedkłada Dyrektorowi w terminie do 31 sierpnia każdego roku.
  3. Szczegółowy tygodniowy rozkład zajęć indywidualnych ustala nauczyciel danego przedmiotu i przedkłada Dyrektorowi do akceptacji w terminie do 20 września każdego roku.
  4. W przypadku zmiany w rozkładzie zajęć w ciągu roku szkolnego , nauczyciel ma obowiązek poinformowania o tym Dyrektora szkoły w terminie do 7 dni od dokonania zmiany.

§ 15.
Struktura organizacji nauczania w Szkole:
1) cykl sześcioletni (rozpoczęcie nauki w szkole w wieku od 7 albo 6 lat w przypadku, o którym mo-wa w art. 36 ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z póź.zm.) do 10 roku życia);
2) cykl czteroletni (rozpoczęcie nauki w szkole w wieku od 8 do 16 roku życia).

§ 16.

  1. Godzina zajęć dydaktycznych trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie nie krótszym niż 15 i nie dłuższym niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć edukacyjnych ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w art. 110 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe.
  2. Czas trwania lekcji zbiorowej wynosi 45 minut.
  3. Czas trwania lekcji indywidualnej z przedmiotu głównego wynosi 30 minut lub 45 minut w zależność od klasy, zgodnie z ramowym planem nauczania. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
  4. W szkole organizowane są przerwy między lekcjami.
  5. W szkole muzycznej I stopnia zajęcia edukacyjne artystyczne: chóru, orkiestry, zespołu kameralnego, zespołu instrumentalnego, mogą być prowadzone w grupie międzyoddziałowej lub grupie między klasowej.

§ 17.

  1. Opiekę nad uczniem w czasie zajęć lekcyjnych sprawuje nauczyciel prowadzący lekcje.
  2. W wypadku gdy uczniowie Szkoły uczestniczą w imprezach pozaszkolnych (przeglądy, koncerty, audycje muzyczne) opiekę nad nimi sprawuje nauczyciel lub nauczyciele Szkoły wyznaczeni przez Dyrektora, którzy są odpowiedzialni za bezpieczeństwo poszczególnych uczniów.
  3. Dyrektor i wszyscy pracownicy Szkoły mają obowiązek dbania o bezpieczeństwo uczniów, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
  4. W sprawowaniu funkcji opiekuńczej, nauczycieli mogą wspomagać rodzice lub prawni opiekunowie uczniów.
  5. Uczniowie i nauczyciele maja prawo do korzystania z pomieszczeń szkolnych poza zajęciami dydaktycznymi do celów samokształcenia i doskonalenia gry na instrumentach oraz wykonywania obowiązków służbowych.

§ 18

  1. Szkoła prowadzi wypożyczalnie instrumentów.
  2. Zasady wypożyczania instrumentów szkolnych określa odrębny regulamin.

§ 19

Szkoła może przyjmować studentów wyższych uczelni na praktyki pedagogiczne, na podstawie
pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Uczelnią, a Dyrektorem Szkoły.

§ 19 a

Działalność innowacyjna i eksperymentalna

  1. Szkoła może prowadzić działalność innowacyjną lub eksperymentalną tylko na zasadach określonych we właściwych przepisach.
  2. Działalność innowacyjna lub eksperymentalna musi wynikać z zasadności wprowadzenia danej inicjatywy i nie może naruszać uprawnień uczniów.
  3. O zasadności podjęcia wprowadzenia inicjatywy decyduje, w formie uchwały, rada pedagogiczna rozważając korzyści i zagrożenia płynące z planowanych działań.

§ 19 b

  1. W razie potrzeby szkoła może współpracować z poradniami psychologiczno –pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
  2. Zasady i formy organizacji pomocy psychologiczno –pedagogicznej określają zasady zawarte we właściwych przepisach.

§ 19 c
1.Szkoła współdziała z jednostkami samorządu terytorialnego poprzez włączanie się w realizację zadań wynikających z polityki kulturalnej miasta a także regionu.
2.Współpraca dotyczy:
a) działań kulturalnych oraz dydaktyczno –wychowawczych;
b) działań edukacyjnych w środowisku lokalnym;
c) działań promocyjnych szkoły oraz miasta w kraju i za granicą.

  1. Współpraca przejawia się poprzez koncerty, audycje, spotkania i oprawy muzyczne uroczystości oraz zapraszanie władz samorządowych do obejmowania patronatem i partycypacji w kosztach organizacji imprez szkolnych.

V. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 20

  1. W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
  2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
    § 21
  3. Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczno-wychowawcze oraz jest odpowiedzialny za wyniki i jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
  4. Nauczyciel ma prawo do działania w ramach rozwiązywania wewnątrzszkolnych sporów i konfliktów z zachowaniem drogi służbowej.
  5. Do zadań i obowiązków nauczycieli w szczególności należy:
    1) dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;
    2) wspieranie rozwoju uzdolnień i zainteresowań uczniów, a także ich rozwoju psychicznego;
    3) bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów w oparciu o założenia WSO;
    4) udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozeznanie ich problemów;
    5) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej;
    6) dbałość o bezpieczeństwo uczniów;
    7) dbałość o instrumenty, pomoce dydaktyczne i inny sprzęt szkolny;
    8) promowanie zasad higieny i ochrony zdrowia:
    9) rzetelnego realizowania zadań związanych z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą;
    10) kształcenia i wychowania młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
  6. W sprawach wychowania i kształcenia dzieci nauczyciele powinni współpracować z rodzicami lub opiekunami prawnymi uczniów.
  7. W szkole mogą działać zespoły przedmiotowe oraz problemowo – zadaniowe zwane dalej komisjami.
  8. Komisja Rady Pedagogicznej wykonuje zadania polegające na:
    1) aktualizowaniu szkolnych dokumentów do obowiązującego prawa;
    2) przygotowaniu opinii o pracy Dyrektora szkoły.
  9. Komisja Rekrutacyjna zajmuje się w szczególności:
    1) poradnictwem dla kandydatów;
    2) przeprowadzeniem badań przydatności kandydatów;
    3) prowadzeniem dokumentacji z przebiegu badań przydatności kandydatów;
    4) opracowaniem protokołu badań przydatności kandydatów.
  10. Komisja do spraw Imprez:
    1) kompleksowo organizuje imprezy szkolne i pozaszkolne
    2) organizuje imprezy okolicznościowe.

§ 22

  1. Do zadań i obowiązków pracowników administracji i obsługi należy w szczególności zadbanie i stworzenie odpowiednich warunków do pracy nauczycieli i uczniów.
  2. Pracownicy administracji i obsługi szkoły dbają o prawidłowe funkcjonowanie szkoły pod względem administracyjno –obsługowym.
  3. Zakres czynności pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.

VI. Współpraca z rodzicami
§ 23

  1. Rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele Szkoły współdziałają w sprawach kształcenia i wychowania uczniów.
  2. W ramach tej współpracy rodzice (prawni opiekunowie dzieci) maja prawo do:
    1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w Szkole;
    2) znajomości wymagań edukacyjnych;
    3) znajomości sprawdzania osiągnięć dziecka oraz warunków i trybu uzyskiwania wyższej niż przewidywana końcoworocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć z wyjątkiem oceny ustalonej w trybie egzaminu promocyjnego;
    4) rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
    5) uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci.

§ 24

  1. Szkoła organizuje spotkania z rodzicami co najmniej trzy razy w roku oraz w miarę potrzeb.
  2. Informowanie rodziców o postępach ucznia odbywają się również poprzez organizowanie popisów uczniów, audycji klasowych, lekcji otwartych, koncertów szkolnych.

§ 25

  1. Rodzice (prawni opiekunowie) mogą kontaktować się w razie potrzeby z nauczycielami i Dyrektorem Szkoły w każdym czasie.
  2. W razie nagłej potrzeby skontaktowania się nauczyciela z rodzicami , Dyrektor szkoły ma prawo wezwać rodziców ucznia do Szkoły.

VII. Uczniowie szkoły, ich prawa i obowiązki
§ 26

  1. Uczeń ma prawo do:
    1) właściwego zorganizowanego kształcenia;
    2) opieki wychowawczej, zapewnienia warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej, ochrony poszanowania jego godności;
    3) informacji na temat wymagań edukacyjnych, sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych oraz warunków i trybu uzyskiwania wyższej niż przewidywana końcoworocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć z wyjątkiem oceny ustalonej w trybie egzaminu promocyjnego;
    4) swobody wyrażania myśli i przekonań;
    5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
    6) sprawiedliwiej, obiektywniej i jawniej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
    7) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki;
    8) wpływania na życie Szkoły poprzez działalność samorządową oraz dobrowolnego zrzeszania się w organizacjach działających w Szkole;
    9) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
    1a. W przypadku gdy uczeń uważa, iż jego prawa zostały naruszone, ma on lub jego rodzice (opiekunowie prawni) prawo złożyć skargę wedle następującej procedury:
    1) Uczeń lub co najmniej jeden rodzic (opiekun prawny) może złożyć pisemną skargę do Dyrektora szkoły.
    2) Dyrektor rozpatruje skargę w ciągu 7 dni od dnia jej złożenia.
    3) W przypadku stwierdzenia zasadności skargi wydaje decyzję o podjęciu stosownych działań przywracających możliwość korzystania z określonych uprawnień. W przypadku, gdy naruszenie praw ucznia spowodowało niekorzystne następstwa dla ucznia, podejmuje czynności likwidujące ich skutki.”
  2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie Szkoły, a w szczególności:
    1) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły, punktualnego i systematycznego uczęszczania na zajęcia, należytego przygotowania do zajęć, niezakłócania przebiegu zajęć przez niewłaściwe zachowanie lub w inny sposób;
    2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, kolegów i innych pracowników Szkoły;
    3) podnoszenia poziomu wiedzy muzycznej i doskonalenia umiejętności gry na instrumentach;
    4) dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w Szkole;
    5) uczestnictwo w koncertach i konsultacjach organizowanych przez Szkołę.
    6) godnego reprezentowania Szkoły i dbania o honor Szkoły
    7) dbanie o poprawność i kulturę słowa na co dzień.
    8) przedstawienia w terminie do 14 dni pisemnego usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach lekcyjnych w formie:
    a) zaświadczenia lekarskiego lub;
    b) oświadczenia rodziców o uzasadnionej przyczynie nieobecności;
    9) dbania o własną higienę, schludny wygląd, dostosować strój stosownie do okoliczności.
    10) przestrzegania ustalonych warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły, w tym nie używania telefonów komórkowych w czasie zajęć edukacyjnych.

§ 27

Szkoła pełni funkcje opiekuńczą w stosunku do uczniów w sposób następujący:
1) podczas zajęć lekcyjnych w Szkole za bezpieczeństwo uczniów bezpośrednio odpowiedzialni są nauczyciele przedmiotów;
2) podczas koncertów i innych imprez organizowanych na terenie Szkoły, za bezpieczeństwo uczniów bezpośrednio odpowiedzialni są nauczyciele organizujący koncert lub imprezę;
3) podczas koncertów i imprez poza szkolnych za bezpieczeństwo uczniów bezpośrednio odpowiedzialni są nauczyciele organizujący koncert lub imprezę; w drodze do miejsca koncertu (imprezy) oraz po opuszczeniu miejsca koncertu (imprezy) za bezpieczeństwo uczniów odpowiadają rodzice;
4) podczas wycieczek szkolnych za bezpieczeństwo uczniów odpowiadają nauczyciele organizujący wycieczkę.
§ 28

  1. Formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, określają odrębne przepisy lokalne.
  2. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, szkoła udziela jej poprzez:
    1) diagnozowanie środowiska ucznia, w tym rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb uczniów;
    2) opracowywanie wniosków i kierunków działań dotyczących uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej;
    3) organizowanie pomocy wyrównującej braki w wiadomościach szkolnych uczniom napotykającym na szczególne trudności w nauce;
    4) organizowanie pomocy dającej szansę poszerzonego rozwoju uczniom szczególnie uzdolnionym, w tym przydziały godzin dodatkowych zgodnie z ramowym planem nauczania w przypadku posiadania środków finansowych przez szkołę.
    5) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły;
    6) współdziałanie oraz wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów uczniów;
    7) podejmowanie mediacji oraz interwencji w sytuacjach kryzysowych
    8) współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w Dobczycach lub pracownikami Specjalistycznych Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych Centrum Edukacji Artystycznej w Polsce.

§ 29

Formami nagradzania uczniów za bardzo dobre wyniki w nauce oraz aktywny udział w życiu artystycznym Szkoły są:
1) pochwała ustna na forum szkoły;
2) pochwała pisemna na tablicy ogłoszeń;
3) list gratulacyjny do rodziców (prawnych opiekunów);
4) nagroda rzeczowa;
5) promocja do następnej klasy lub ukończenie Szkoły z wyróżnieniem;
6) umieszczania otrzymanego na konkursie dyplomu w specjalnie wyznaczonym miejscu w Szkole oraz informacji na stronie internetowej i tablicy ogłoszeń;
7) publicznie wręczonego dyplomu uznania;

§ 30

  1. Formami kar, wobec uczniów Szkoły za nieprzestrzeganie postanowień zawartych w Statucie Szkoły są:
    1) upomnienie lub nagana ustna przez Nauczyciela lub Dyrektora Szkoły;
    2) upomnienie lub nagana pisemna przez Dyrektora Szkoły;
    3) pisemnym powiadomieniu rodziców o zagrożeniu skreśleniem z listy uczniów;
    4) skreśleniem z listy uczniów na wniosek nauczyciela i po podjęciu uchwały przez Radę Pedagogiczną w każdym czasie;
  2. Nauczyciel instrumentu głównego ( wychowawca) pisemnie zawiadamia rodziców ucznia o udzielonej karze nagany Dyrektora Szkoły natychmiast po jej udzieleniu.
  3. Nauczyciel instrumentu głównego ( wychowawca ) pisemnie zawiadamia rodziców ucznia o zagrożeniu skreśleniem z listy uczniów przed podjęciem uchwały o skreśleniu z listy ucznia przez radę Pedagogiczna.

§ 31

Uczeń ma prawo odwołać się w ciągu dwóch tygodni od otrzymanego upomnienia, nagany, zagrożenia skreśleniem do Rady Pedagogicznej.

§ 32

  1. Dyrektor Szkoły może skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w przepisach prawa oraz w następujących przypadkach:
    1) szczególnie nagannego zachowania w Szkole i poza Szkoła;
    2) braku poprawy w postawie uczniowskiej po uzyskaniu upomnienia;
    3) nie zgłoszenia się ucznia w terminie 20 dni od rozpoczęcia roku szkolnego i nie podjęcia przez niego nauki;
    4) nieusprawiedliwionej i długotrwałej absencji( jeden miesiąc) oraz braku reakcji rodziców ( prawnych opiekunów) na pisemną informację wysyłaną przez Szkołę po dwóch tygodniach od wysłania informacji;
  2. W sytuacji, gdy uczeń rezygnuje na wniosek rodziców (opiekunów prawnych), odnotowuje się ten fakt w Księdze Uczniów, bez wydawania decyzji administracyjnej.

§ 33

  1. Nauczyciel przedmiotu pisemnie zawiadamia rodziców ucznia o ewentualnym zagrożeniu promocji na co najmniej miesiąc przed klasyfikacją.
  2. W przypadku zagrożenia promocji ucznia nauczyciel przedmiotu oraz rodzice ustalają przedsięwzięcia mające na celu pomoc uczniowi.
  3. Na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, bądź nauczyciela prowadzącego artystyczne zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek – a zgodą rodziców ( prawnych opiekunów), bądź pełnoletniego ucznia Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki, wyznaczając nauczyciela-opiekuna.
  4. Uczeń objęty indywidualnym tokiem nauki może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program nauczania z zakresu dwóch lub więcej klas i może być klasyfikowany i promowany w czasie całego roku szkolnego.
  5. Indywidualny tok nauki może być realizowany według programu nauczania objętego szkolnym zestawem programów nauczania lub indywidualnego programu nauki.
  6. Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki.
  7. Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki, jest udzielane na czas określony, nie krótszy niż jeden rok szkolny.
  8. Odmowa następuje w drodze decyzji administracyjnej.
  9. Uchylony.
  10. Nauczyciel przedmiotu zawiadamia pisemnie rodziców ucznia o jego nieobecności nieusprawiedliwionej trwającej dwa tygodnie.

VIII System oceniania

§ 34

  1. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia w zakresie zajęć edukacyjnych artystycznych.
  2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
    1) Celów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie muzyk,
    2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w Szkole programów nauczania.
  3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
    1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym zakresie;
    2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
    3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
    4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce;
    5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
    6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  4. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
    1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
    2) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
    3) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w odrębnych przepisach;
    4) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
    5) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych;
  5. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
    1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
    2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
    3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem zajęć edukacyjnych, z których roczna ocena klasyfikacyjna jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego lub końcowego.
  6. Na początku każdego roku szkolnego Dyrektor Szkoły informuje uczniów oraz ich rodziców o konsekwencjach otrzymania negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych.
  7. Informacje, o których mowa w ust. 5 i 6, powinny zostać przekazane do dnia 30 września poprzez dziennik elektroniczny.
  8. Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
  9. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w ust. 5 pkt 1), do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych w sytuacji ucznia:
    1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
    2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
    3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii;
    4) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1–3, który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole artystycznej – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach odrębnych.

§ 34 a[Ocenianie, klasyfikacja]

  1. Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
    1) bieżące;
    2) klasyfikacyjne:
    3) śródroczne i roczne,
    4) końcowe.
  2. Oceny, o których mowa w ust. 1 powyżej, ustala się w stopniach według następującej skali:
    1) stopień celujący – 6;
    2) stopień bardzo dobry – 5;
    3) stopień dobry – 4;
    4) stopień dostateczny – 3;
    5) stopień dopuszczający – 2;
    6) stopień niedostateczny – 1.
  3. Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny, które umożliwiają otrzymanie promocji zgodnie z § 34 f.
  4. Negatywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny, które nie umożliwiają otrzymania promocji zgodnie z § 34 f
  5. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć. Zasady bieżącego oceniania:
    1) Instrument główny, zespół kameralny, fortepian dodatkowy, instrument dodatkowy – nauczyciel wystawia oceny miesięczne, w formie opisowej lub za pomocą stopni w dzienniku elektronicznym, uwzględniając w szczególności pracę domową, przygotowanie do zajęć i indywidualne postępy ucznia;
    2) Przedmioty ogólnomuzyczne i zajęcia grupowe – nauczyciele wystawiają oceny bieżące według skali określonej w ust. 2 powyżej. Oceny te otrzymuje uczeń za odpowiedzi ustne, dyktanda, sprawdziany, kartkówki, prace domowe oraz aktywność artystyczną w szkole.
  6. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. Rodzic (opiekun prawny) może się w każdym czasie zapoznać z ocenami ucznia.
  7. Na prośbę rodzica nauczyciel przesyła uzasadnienie oceny za pomocą dziennika elektronicznego.
  8. Uczeń szkoły artystycznej podlega klasyfikacji:
    1) śródrocznej i rocznej;
    2) końcowej.
  9. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, do końca pierwszego semestru (nie później niż do końca stycznia). Zasady ustalania ocen w klasyfikacji śródrocznej:
    1) Instrument główny- ocena ustalana jest przez nauczyciela na podstawie przesłuchania śródrocznego i oceny za pracę uzyskanej w trakcie semestru;
    2) pozostałe przedmioty – oceny ustalane są przez nauczyciela na podstawie ocen bieżących lub oceny za pracę uzyskanej w trakcie semestru na podstawie miesięcznych ocen.
  10. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.

Zasady ustalania ocen w klasyfikacji rocznej:
1) Przedmioty określone w § 34b ust. 1 – ocena ustalana jest w trybie egzaminu promocyjnego;
2) Zajęcia z fortepianu dodatkowego oraz innych zajęć edukacyjnych ujętych w ramowym planie nauczania– ocenę ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne na podstawie pracy w przeciągu całego roku szkolnego dokumentowanej miesięcznymi ocenami za pracę wpisanymi w dzienniku lekcyjnym oraz przesłuchania praktycznego;
3) Przedmioty ogólnomuzyczne i zajęcia grupowe – ocenę ustala nauczyciel, uwzględniając w klasyfikacji ocenę śródroczną, oceny bieżące uzyskane przez ucznia w II semestrze, udział w konkursach i koncertach oraz aktywność artystyczną w szkole.

  1. Na klasyfikację końcową składają się:
    1) Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej oraz
    2) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych.
  2. Klasyfikację końcową przeprowadza się w klasie programowo najwyższej.
  3. Najpóźniej na 21 dni przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują ucznia i jego rodziców o przewidywa-nych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych. W przypadku przedmio-tów, z których ocena ustala jest w trybie egzaminu promocyjnego, nauczyciel informuje jedynie o ocenie za pracę. Informację przekazuje się poprzez dziennik elektroniczny.
  4. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia, z wyjątkiem zajęć edukacyjnych, z których ocena jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego.
  5. Uczeń może uzyskać ocenę klasyfikacyjną wyższą niż przewidywana, jeżeli:
    1) wszystkie jego nieobecności są usprawiedliwione;
    2) na uzyskaną ocenę miały wpływ wypadki losowe lub problemy zdrowotne;
    3) wykazuje się aktywnością na zajęciach.
  6. Poprawa oceny musi nastąpić w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, nie później niż na ostatnich zajęciach przed klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną na wniosek rodzica (prawnego opiekuna) lub ucznia.
  7. O sposobie sprawdzenia wiadomości i umiejętności ucznia decyduje nauczyciel uczący danego przedmiotu.
  8. Ocena roczna i końcowa z danego przedmiotu edukacyjnego może być wyższa lub niższa od przewidywanej oceny rocznej i końcowej.
  9. Ustalenie ocen klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 14, z uwzględnieniem ust. 15-18, następuje najpóźniej do 2 dni przed klasyfikacyjną Radą Pedagogiczną.
  10. Oceny ustalone zgodnie z ust. 14 i § 34b ust. 12 są ostateczne, z zastrzeżeniem § 34 d i § 34 e
  11. Laureat ogólnopolskiego konkursu, przesłuchania lub przeglądu w zakresie przedmiotów artystycznych, których organizatorem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego lub organ nadzoru, otrzymuje odpowiednio z danych zajęć edukacyjnych artystycznych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną. W przypadku zajęć edukacyjnych artystycznych, z których ocena jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego lub końcowego, laureat jest jednocześnie zwolniony z tego egzaminu.
  12. Dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z realizacji chóru na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
  13. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o którym mowa w ust. 22, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
  14. Rada Pedagogiczna, na wniosek rodziców może wyrazić zgodę na realizowanie przez ucznia obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych dla danej klasy w szkolnym planie nauczania, w ciągu dwóch kolejnych lat w łącznym wymiarze godzin nieprzekraczającym wymiaru godzin przewidzianego dla tej klasy. Wniosek wraz z uzasadnieniem składa się na piśmie nie później niż do dnia 30 września danego roku szkolnego. Rada pedagogiczna rozpatruje wniosek nie później niż do dnia 15 października danego roku szkolnego. Dyrektor szkoły artystycznej niezwłocznie informuje na piśmie rodziców albo pełnoletniego ucznia o wyrażeniu przez radę pedagogiczną zgody na realizowanie przez ucznia obowiązkowych zajęć edukacyjnych w ciągu dwóch kolejnych lat albo niewyrażeniu takiej zgody wraz z podaniem przyczyny.
  15. W przypadku wyrażenia zgody na realizowanie obowiązkowych zajęć edukacyjnych w ciągu dwóch kolejnych lat, uczeń nie jest klasyfikowany w pierwszym roku realizacji tych zajęć.
  16. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom.
  17. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, zastrzeżeń, o których mowa w § 34e oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom.
  18. Dokumentacja udostępniana jest, w przypadku, o którym mowa w ust. 27, w sekretariacie Szkoły.
  19. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.

§ 34b [Egzamin promocyjny i końcowy]

  1. Uczeń otrzymuje:
    1) roczne oceny klasyfikacyjne w trybie egzaminu promocyjnego z następujących zajęć edukacyjnych: instrument główny;
    2) końcową ocenę klasyfikacyjną z instrumentu głównego w trybie egzaminu końcowego.
  2. Ust. 1 pkt nie stosuje się do uczniów klasy I.
  3. Przy ustalaniu oceny z egzaminu promocyjnego i końcowego uwzględnia się jakość wykonania artystycznego oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć edukacyjnych artystycznych. Kryteria oceniania wskazane są w programach nauczania dla danego przedmiotu.
  4. Egzamin promocyjny i egzamin końcowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły, w której skład wchodzą:
    1) Dyrektor – jako przewodniczący komisji;
    2) nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne;
    3) nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
  5. Terminy egzaminów promocyjnych i egzaminów końcowych wyznacza Dyrektor Szkoły.
  6. Egzamin promocyjny i egzamin końcowy przeprowadza się w formie praktycznej.
  7. Ocenę z egzaminu promocyjnego i egzaminu końcowego ustala się w stopniach według skali, o której mowa w § 34a ust 2 na podstawie liczby punktów uzyskanych przez ucznia z egzaminu według następującej skali:
    1) stopień celujący – 25 punktów;
    2) stopień bardzo dobry – od 21 do 24 punktów;
    3) stopień dobry – od 16 do 20 punktów;
    4) stopień dostateczny – od 13 do 15 punktów;
    5) stopień dopuszczający – 11 i 12 punktów;
    6) stopień niedostateczny – od 0 do 10 punktów.
  8. Ocenę z egzaminu promocyjnego i egzaminu końcowego proponuje i uzasadnia nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne. Każda z osób wchodzących w skład komisji ocenia ucznia, przyznając punkty według skali, o której mowa w pkt 7. Liczbę punktów uzyskaną przez ucznia z egzaminu ustala się jako średnią arytmetyczną punktów przyznanych przez poszczególne osoby wchodzące w skład komisji i zaokrągla do pełnych punktów w ten sposób, że
    ułamkowe części punktów wynoszące mniej niż 0,5 punktu pomija się, a ułamkowe części punktów wynoszące 0,5 punktu i więcej podwyższa się do pełnych punktów.
  9. Z egzaminu promocyjnego i egzaminu końcowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
    2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
    3) termin egzaminu;
    4) imię i nazwisko ucznia;
    5) zadania egzaminacyjne lub program artystyczny wykonany podczas egzaminu;
    6) ustaloną odpowiednio roczną ocenę klasyfikacyjną lub końcową ocenę klasyfikacyjną wraz z liczbą punktów uzyskanych przez ucznia z egzaminu.
  10. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład komisji. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  11. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu promocyjnego lub egzaminu końcowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do tego egzaminu w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły, do końca danego roku szkolnego.
  12. W przypadkach losowych lub zdrowotnych Rada Pedagogiczna może zwolnić ucznia z egzaminu promocyjnego i egzaminu końcowego. W takim przypadku roczną ocenę klasyfikacyjną lub końcową ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne artystyczne.
  13. Oceny ustalone w trybie egzaminu promocyjnego i egzaminu końcowego są ostateczne, z zastrzeżeniem § 35e.

§ 34c [Egzamin klasyfikacyjny]

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
  2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
  4. Egzamin klasyfikacyjny może zdawać również uczeń realizujący indywidualny tok nauki.
  5. Egzamin klasyfikacyjny z zajęć edukacyjnych artystycznych przeprowadza się w formie:
    1) praktycznej z instrumentu głównego, zespołu instrumentalnego, zajęć indywidualnych, chóru, orkiestry;
    2) ustnej lub pisemnej z przedmiotów ogólnomuzycznych.
  6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły.
  7. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
    1) Dyrektor – jako przewodniczący komisji;
    2) nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne;
    3) nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
  8. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktycznych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala Dyrektor szkoły w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami.
  9. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
    2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
    3) termin egzaminu;
    4) imię i nazwisko ucznia;
    5) zadania egzaminacyjne lub program artystyczny wykonany podczas egzaminu;
    6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
  10. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład komisji. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  11. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 8 powyżej, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
  12. Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 34d i § 34e.

§ 34 d [Egzamin poprawkowy]

  1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną, z jednego albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
  2. Egzaminu poprawkowego nie przeprowadza się w przypadku uzyskania przez ucznia negatywnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, z których ocena jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego.
  3. Egzamin poprawkowy z zajęć edukacyjnych artystycznych przeprowadza się w formie pisemnej, ustnej, praktycznej lub mieszanej. Formę egzaminu poprawkowego ustala Dyrektor Szkoły.
  4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, powołana przez Dyrektora Szkoły, do końca danego roku szkolnego. W skład komisji wchodzą:
    1) Dyrektor – jako przewodniczący komisji;
    2) nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne;
    3) nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
  5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 2) i 3), może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela tych samych zajęć edukacyjnych, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole artystycznej następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  6. Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
    2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
    3) termin egzaminu;
    4) imię i nazwisko ucznia;
    5) zadania egzaminacyjne lub program artystyczny wykonany podczas egzaminu;
    6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
  7. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład komisji. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły nie później niż do końca września.
  9. Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 34e.
  10. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
  11. Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej, podlega skreśleniu z listy uczniów, chyba że Rada Pedagogiczna wyrazi zgodę na powtarzanie danej klasy, biorąc pod uwagę dotychczasowe osiągnięcia ucznia.
  12. Rada pedagogiczna może wyrazić zgodę, o której mowa w ust. 11 powyżej, na wniosek rodziców (opiekunów prawnych). Wniosek wraz z uzasadnieniem składa się na piśmie nie później niż na 7 dni przed dniem zakończenia rocznych zajęć dydaktycznych. Rada pedagogiczna rozpatruje wniosek nie później niż w dniu zakończenia rocznych zajęć dydaktycznych. Dyrektor niezwłocznie informuje na piśmie rodziców o wyrażeniu przez radę pedagogiczną zgody na powtarzanie przez ucznia odpowiednio klasy lub semestru albo niewyrażeniu takiej zgody wraz z podaniem przyczyny.
  13. W ciągu cyklu kształcenia uczeń może powtarzać daną klasę tylko jeden raz.

§ 34e [Zmiana oceny]

  1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
  2. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1 powyżej, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktycznych.
  3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
  4. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z zajęć edukacyjnych artystycznych przeprowadza się w formie pisemnej, ustnej, praktycznej lub mieszanej. Formę sprawdzianu ustala Dyrektor Szkoły.
  5. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2 powyżej. Termin sprawdzianu uzgadnia się z rodzicami albo pełnoletnim uczniem.
  6. Do składu komisji, o której mowa w ust. 3 powyżej, stosuje się § 34d ust. 4 i 5.
  7. Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian;
    2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
    3) termin sprawdzianu;
    4) imię i nazwisko ucznia;
    5) zadania sprawdzające lub program artystyczny wykonany podczas sprawdzianu;
    6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
  8. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia.
  9. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład komisji. Protokoły stanowią załączniki do arkusza ocen ucznia.
  10. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
  11. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
  12. Przepisy niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.

§ 34f [Promowanie, zakończenie szkoły]

  1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli otrzymał co najmniej dopuszczające roczne oceny klasyfikacyjne ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 2.
  2. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli otrzymał co najmniej dostateczne roczne oceny klasyfikacyjne z instrumentu głównego oraz z następujących zajęć edukacyjnych:
    1) kształcenie słuchu
  3. Uczeń szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne, z wyjątkiem ucznia klas I–III szkoły muzycznej I stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75, co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego.
  4. Uczeń kończy szkołę artystyczną, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne.
  5. Uczeń szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne kończy szkołę artystyczną z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75, co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego.

§ 35
Zasady zwiększania i zmniejszania wymiaru zajęć.

  1. Decyzję o zwiększeniu wymiaru zajęć dla uczniów z instrumentu głównego podejmuje dyrektor szkoły, z uwzględnieniem możliwości finansowych i kadrowych szkoły, w terminie do 1 września, na wniosek nauczyciela danych zajęć. Wniosek ten należy złożyć najpóźniej na konferencji organizacyjnej roku szkolnego, w którym projektowane jest zwiększenie. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wniosek można złożyć w trakcie roku szkolnego.
  2. Decyzja o zwiększeniu wymiaru zajęć dla uczniów z instrumentu głównego podejmowana jest na okres nie dłuższy niż jeden rok szkolny.
  3. Warunkiem zwiększenia wymiaru zajęć dla uczniów z instrumentu głównego jest uzyskanie przez ucznia oceny co najmniej bardzo dobrej z danego przedmiotu oraz reprezentowanie szkoły na konkursach lub przesłuchaniach.
  4. Na wniosek nauczyciela prowadzącego, po udokumentowaniu przez niego, iż uczeń zrealizował podstawę programową z fortepianu dodatkowego dyrektor szkoły może zmniejszyć wymiar zajęć fortepianu dodatkowego do jednego roku.
  5. Organizacja zajęć zespołu instrumentalnego, orkiestry lub chóru.
    1) Zajęcia zespołu, zespołu instrumentalnego, orkiestry lub chóru mogą być prowadzone przez 2 nauczycieli. Dyrektor szkoły określa nauczyciela głównego i współprowadzącego.
    2) Drugi nauczyciel pełni funkcję osoby współprowadzącej zespół w wymiarze zgodnym z arkuszem organizacyjnym szkoły.
    3) Za organizację zajęć, wymagania edukacyjne, ocenę, wybór programu nauczania, repertuar, przedstawienie wymagań edukacyjnych rodzicom odpowiada nauczyciel główny. Obaj nauczyciele prowadzą dokumentację przebiegu nauczania kompatybilną wzajemnie i zgodną z programem nauczania i repertuarem

IX. Zasady rekrutacji
§ 36

  1. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do Szkoły składają wniosek oraz zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do nauki, w terminie od 1 kwietnia do 15 maja . W szczególnych przypadkach wniosek może zostać złożony w terminie późniejszym za zgoda dyrektora szkoły. Wniosek można pobrać ze strony internetowej szkoły w zakładce rekrutacja lub w sekretariacie szkoły.
  2. Kwalifikacje kandydatów odbywają się na podstawie badania przydatności kandydatów w okresie od 1 maja do zakończenia zajęć lekcyjnych i obejmują:
    1) sprawdzenie uzdolnień muzycznych;
    2) sprawdzenie psychofizycznych predyspozycji do nauki gry na określonym instrumencie.
  3. Kandydat udziela odpowiedzi z zakresu:
    1) słuchu muzycznego;
    2) poczucia rytmu;
    3) poczucia harmonii;
    4) pamięci muzycznej;
    5) inteligencji ogólnej.
  4. Do przeprowadzenia badań przydatności Dyrektor Szkoły powołuje komisję rekrutacyjną, która działa w oparciu o Regulamin rekrutacji kandydatów do Szkoły Muzycznej I stopnia im. Franciszka Mireckiego w Dobczycach. Do przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego dla kandydata ubiegającego się o przyjęcie do klasy wyższej niż pierwsza lub przechodzącego z innej szkoły Dyrektor Szkoły powołuje komisję kwalifikacyjną.
    5.Szczegółowe zasady i formy rekrutacji oraz tryb informowania kandydatów określa Regulamin rekrutacji kandydatów do Szkoły Muzycznej I stopnia im. Franciszka Mireckiego w Dobczycach.
  5. Informacje o zasadach przyjęć, warunkach nauki i terminach przeprowadzania rekrutacji podaje się na stronie internetowej Szkoły w terminie co najmniej 1 miesiąca przed terminem rekrutacji.
  6. Datę badania przydatności ustala Dyrektor szkoły.
  7. Z przebiegu badania przydatności komisja sporządza protokół zawierający listę kandydatów wraz z uzyskaną przez nich punktacją oraz zaznaczeniem osób zakwalifikowanych i nie zakwalifikowanych (zgodnie z uzyskaną punktacją).
  8. O kolejności przyjęć do Szkoły decyduje średnia punktów uzyskana w badaniu uzdolnień muzycznych. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria: w przypadku kandydata niepełnoletniego – kryteria, o których mowa w art. 20c ust. 2 Ustawy o systemie oświaty.
  9. Szkoła muzyczna może prowadzić dla kandydatów nieodpłatnie poradnictwo, obejmujące informowanie o warunkach rekrutacji, programie kształcenia i warunkach nauki w szkole oraz działalność konsultacyjną, w tym w formie zajęć praktycznych. Dyrektor każdego roku ogłasza na stronie internetowej termin oraz zakres konsultacji najpóźniej do dnia 1 marca danego roku szkolnego. Udział w konsultacjach nie jest jednoznaczny z przyjęciem kandydata do szkoły.
  10. Szkoła zapewnia wszystkim kandydatom równe i właściwe warunki przeprowadzania badania przydatności.

X. Postanowienia końcowe
§ 37

  1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami o pieczęciach urzędowych.
  2. Świadectwo szkolne opatruje się pieczęcią urzędową. § 38

Szkoła prowadzi i przechowuje kronikę Szkoły. Opiekę nad kronika sprawuje wyznaczony do tej funkcji nauczyciel.
§ 39

Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentacje przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 40

  1. Szkoła jest jednostką budżetowa.
  2. Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

§ 41

Zmiany Statutu dokonywane są uchwałami Rady Pedagogicznej.

§ 42

W sprawach nieuregulowanych w Statucie stosuje się obowiązujące przypisy.

§ 43

Niniejszy Statut został uchwalony przez Radę Pedagogiczną w dniu 14.09 2023 r.

Informacja przygotowana przez: Magdalena Irzyk

Ostatnia modyfikacja przez: Magdalena Irzyk

Data publikacji: 07.10.2021 01:16:04

Data ostatniej zmiany: 15.09.2023 16:01:35

Historia zmian

07.10.2021 01:16:04

Autor: Magdalena Irzyk

Rodzaj: Publikacja

Nasi partnerzy i sponsorzy
Skip to content